Als je een jaarcontract hebt, hoe lang van tevoren moet men dan uitsluitsel geven omtrent omzetten naar vast contract?

Toegevoegd na 1 uur:
Kan ik erom vragen als ik er nog 1,5 maand vanaf zit? Een collega op een andere afdeling die gelijk begonnen is heeft nl. al wel uitsluitsel gekregen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

antwoord. Nee

Een contract voor bepaalde eindigt van rechtswege op een afgesproken datum. Dat weet je dus bij aanvang al.
JE mag er dus ook niet eerder mee stoppen TENZIJ dit duidelijk in het contract vermeld wordt.

Maw: nee men hoeft helemaal niet op te zeggen want je wist het van te voren.

Is net netjes?
Daar valt over te twisten. Als men van te voren heeft gezegd dat de mogelijkheid tot verleninging er is lijkt me wel netjes om even op tijd te zeggen dat het niet doorgaat. . Was het je duidleijk dat het echt voor maar x tijd was niet.

Wat nu als je toch nog doorwerkt na einde contract:
Dan wordt het contract te worden verlengd conform de voorwaarden zoals in het vorige contract stond. Dus weer bepaalde tijd. Tenzij het het 4e contract zou worden. Dan wordt het automatsich een contract voor onbepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

volgens mij is dat per CAO verschillend. Mijn gok zou zijn: Een betalingstermijn.

In mijn contract staat 6 maanden voor afloop tijdelijk contract
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe zijn er geen wettelijke regels voor, tenzij er iets over in de CAO of in het contract zelf staat. Anders zou je moeten uitgaan van het goede ondernemerschap van de werkgever, en is het dus aan die persoon om je tijdig te informeren. Eén of twee maand(en) lijkt me dan een goede periode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dit je eerste jaarcontract is dan mogen er nog 2 aansluitende jaarcontracten volgen. Wanneer dit je derde jaarcontract is staat het een werkgever vrij om jou minimaal 1 maand voor afloop in kennis te stellen van het feit, of jouw contract wordt omgezet in een vast contract. Ik ken zelfs uit eigen ervaring voorbeelden, waar de werkgever erg slordig was en 36 uur voorafgaand aan het verlopen van het vierde contract meedeelde dat er geen werk meer was. Hier heeft hij tot zijn dood spijt van gehad...

Maar het is (bijna) een utopie om er standaard vanuit te gaan dat je na je eerste 'contract voor bepaalde tijd' standaard een vast contract krijgt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit op een vervelende manier aan de hand gehad, en kan dan ook het antwoord geven dat mijn advocaat mij gegeven heeft:

Dat hoeft überhaupt niet van tevoren.

Je werkgever is bij een tijdelijk contract überhaupt niet verplicht om vóór het aflopen uitsluitsel te geven over de vraag of je mag blijven of niet, en of je dan een vaste aanstelling krijgt of niet. Je werkgever mag zelfs wachten tot de laatste dag van je tijdelijke contract voorbij is, om je dan te vertellen dat je niet meer terug hoeft te komen. Niets aan te doen; in het contract staat immers zwart op wit dat de overeenkomst op een bepaalde datum van rechtswege eindigt.

Mijn vorige werkgever gaf me iets meer tijd: krap twee weken van tevoren kreeg ik te horen dat het contract niet verlengd zou worden. Ze was er eerder 'niet aan toegekomen' me dat te vertellen. En wegens bedrijfseconomische redenen (op zo korte termijn kon geen vervanger worden gevonden) mocht ik niet mijn resterende vakantiedagen opnemen om in die twee weken die me resteerden een nieuwe baan te zoeken. Heel naar, gaat volkomen tegen mijn rechtsgevoel in, maar het bleek juridisch volkomen correct.

Overigens heeft de wet ook weer een loophole: als je werkgever je na die laatste dag nog steeds niet heeft verteld of je contract is verlengd, jij daarna gewoon naar je werk gaat, en de werkgever het toestaat dat jij je werk doet, dan betekent dat juridisch gezien dat jullie stilzwijgend een nieuwe arbeidsovereenkomst zijn aangegaan, op dezelfde voorwaarden als het vorige contract.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om te antwoorden op je toevoeging: Ja hoor, daar kun je gewoon om vragen. Anderhalve maand voor het aflopen van je contract is het absoluut niet onredelijk om die vraag te stellen. Je hebt geen recht op uitsluitsel (ga het dus niet hard eisen tenzij je bereid bent je baan kwijt te raken) maar een normale werkgever zal die vraag niet raar of opdringerig vinden.