Ja, er zijn mensen die restaurants beoordelen als beroep. Of er veel zijn die dit echt als fulltime baan kunnen doen, weet ik niet.
Een specifieke opleiding bestaat voor zover ik weet niet, een deel van die mensen heeft denk ik een koksopleiding of horecaopleiding gedaan, en een deel is gewoon amateur die veel ervaring ermee hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat heet nou chefkok!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet toch wel een horeca opleiding hebben. Je moet dus verstand hebben van eten en hoe het bereid moet worden.
En dan specialiseer je jezelf in criticus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als amateurcriticus kun je je natuurlijk altijd aanmelden bij sites als IENS en zo... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben 16,5 miljoen critici in Nederland en daar heb je schijnbaar geen opleiding voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je bedoelt culinair journalist.
Daar is geen speciale opleiding voor, net zoals er geen
opleidingen zijn voor muziekjournalist of wetenschapsjournalist.
De meest logische manier lijkt mij 2 opleidingen volgen:
journalist en horeca. Ook nog wat ervaring als kok lijkt mij noodzakelijk, om anderen te kunnen beoordelen.

Natuurlijk kun je als culinair journalist schrijven over restaurants die je hebt bezocht en beoordeeld, maar je kunt natuurlijk ook algemene artikelen schrijven. B.v. over genetisch gemanipuleerd voedsel, recepten, of de voedingsindustrie.