Dat kan in ieder economisch klimaat. Zolang jij maar aannemelijk kan maken dat óf je werk 15% waardevoller is geworden, óf dat je hiervoor genoegen hebt genomen met een lager salaris omdat je jezelf nog moest bewijzen, maar inmiddels hebt bewezen dat hogere salaris waard te zijn.

Overigens een tip: het kan natuurlijk dat, hoezeer je het ook waard bent, die 15% gewoon buiten het budget valt. Door dat economische klimaat. Dat betekent niet dat je het niet moet vragen, maar je kunt wel redelijk zijn: nu genoegen nemen met minder, maar daarbij een concrete afspraak maken over herevaluering vóór de volgende reguliere salarisronde om te kijken of het dan inmiddels wel mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
scheelt mij een antwoord tikken, helemaal mee eens+

Andere antwoorden (4)

Economisch verantwoord 15% vragen kan in deze tijd alleen als je een "salaris achterstand" hebt tov het huidige werk dat je doet.
Dat zal voornamelijk voorkomen bij mensen die de laatste tijd erg veel bijgeschoold zijn en daardoor van bv junior gegroeid zijn in functie tot senior. Vooral als ze , vanwege de economische situatie, al die jaren WEL een salaris stilstand hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij dit voor jezelf, je baas en je collega's kunt verantwoorden kan dit gerust. Ik vind iemands persoonlijke salaris los staan van het economische klimaat. Het klimaat kan slecht zijn maar als jij het afgelopen jaar flink wat geld hebt verdiend voor je baas en dus goede argumenten hebt om een dergelijke salarisverhoging te vragen, wat let je?
Je moet dus wel overtuigd zijn van jezelf anders heeft het weinig zin en zal je baas je verzoek waarschijnlijk afwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een bestaande baan lijkt me dat moeilijk, onafhankelijk van het economische klimaat. In feite gaat het er om wat je marktwaarde. Willen ze je niet graag laten gaan en je "dreigt"daar mee, dan behoort dat tot de mogelijkheid. Anders niet.
Willen ze je graag houden, maar het bedrijf heeft het moeilijk dan weer niet. In dat geval is het beter een nieuwe baan te zoeken.
Het is iets gecompliceerder dan de vraagstelling in beginsel lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een dergelijk grote verhoging te vragen, moet je goed voorbereid je gesprek ingaan.
Waarom zou je werkgever deze verhoging willen geven?
Wat heb jij hiervoor gedaan om dit te verdienen?
Stel dat je collega een dergelijke verhoging zou vragen, welke reden zou jij accepteren als uitleg dat hij dat heeft gehad?

Denk er dus goed over na wat maakt dat jij dit ook echt verdient en dat je baas hier eigenlijk geen nee tegen kan zeggen.
Kom je erachter dat het niet haalbaar is omdat je het niet goed kunt verdedigen? Of blijkt het voor je werkgever een te grote, niet te verantwoorden verhoging?
Kijk dan of je iets kunt vragen op het gebied van andere arbeidsvoorwaarden:
- vakantiedagen
- betaling door je werkgever van een opleiding of vakgerelateerde workshops etc.

Ik wens je een goede voorbereiding en succes met je vraag aan je werkgever.