JA, dat is een verplichting. Het zijn ook geen zwemvesten, maar reddingsvesten. Een reddingsvest onderscheidt zich van een zwemvest, dat een zwemvest drijfvermogen geeft en bewegingsvrijheid voor de armen. Een reddingvest heeft een speciale kraag zodat bij bewusteloosheid het lichaam zodanig naar boven draait, dat men toch kan ademen zonder water te slikken.
Toegevoegd op 11 september 2020 13:17: bron, afbeelding
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Heb je een bron voor je bewering?
Nee, niet per se.

De regel is dat als een luchtballon een vlucht maakt over het water, en daarbij op een punt komt dat men verder dan 5 kilometer van de wal komt men verplicht reddingsvesten mee moet nemen voor iedereen in de luchtballon.

Mocht een luchtballon dus niet van plan zijn om over het water te gaan, maar door onverwachte problemen toch in het water terecht komt, of als het water niet zo groot is en dat je altijd binnen 5 km van de kant bent hoeft men geen reddingsvesten mee te nemen. Maw noodlandingen op het water zonder zwemvesten zijn mogelijk. (Naast dat de luchtballonvaarder natuurlijk de wet overtreedt).

https://maxius.nl/regeling-vluchtuitvoering-ballonnen/artikel7

"
Artikel 7 Regeling vluchtuitvoering ballonnen

De ondernemer zorgt dat aan boord van een ballon die vluchten uitvoert boven water op een grotere afstand dan vijf kilometer van de wal voor iedere opvarende een reddingsvest of daarmee gelijk te stellen middel om een persoon drijvend te houden aanwezig is.
"