Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je rijden in een Citroen C1 sensodrive als je een rijbewijs hebt voor een auto met automatische versnellingsbak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij wel,De C1 Sensodrive heeft geen koppeling maar een automatische schakeling.

Heb je een rijbewijs B met code 78, dan mag u alleen rijden in een auto met automatische schakeling, dus zonder koppelingspedaal. Deze regeling geldt als je op of na 30 september 2008 uw rijbewijs heeft gehaald.

Heb je voor 30 september 2008 uw rijbewijs met code 78 gehaald, dan mag u rijden in een auto met een automatische koppeling of een automatische gangwissel. Dit betekent dat er:

* geen koppelingspedaal in het voertuig aanwezig is; of
* een koppelingspedaal aanwezig is, maar er niet geschakeld hoeft te worden. De gangwissel gebeurt alleen door de koppeling in te drukken. Dit zijn meestal zogenaamde halfautomaten.

Heeft u code 78 in uw rijbewijs staan en wilt u overstappen op een auto met versnelling, dan moet u opnieuw rijexamen moeten doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat mag, een rijbewijs is een rijbewijs als je gewoon B of BE hebt mag je deze besturen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Er zijn rijbewijzen "met aantekening". Ik vermoed dat vraagsteller daarop doelt. Dan heb je dus een rijbewijs B, maar met de aantekening dat je daarmee alleen in een automaat mag rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd cryofiel +1 als dat ging
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en dus eigenlijk een -1 voor dit antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof je gelijk Cryofiel, in mijn tijd bestond alleen deze onzin nog niet.
Met een rijbewijs B automaat mag u niet in een schakelauto rijden. Wilt u een rijbewijs B zonder het stempel automaat, dan moet u opnieuw rijexamen doen met een motorvoertuig zonder automatische versnelling of koppeling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding