hoe lang moet je in het bezit zijn van een rijbewijs als je rijinstructeur wil worden?

ik lees overal op internet dat je (natuurlijk) in het bezit moet zijn van een rijbewijs maar nergens staat hoe lang..
is het dus zo dat je direct als je je rijbewijs hebt gehaald rijinstructeur kan worden?
kijken ze niet naar rijervaring buiten het lessen om?
wordt er gekeken naar gemaakte overtredingen? punten op het rijbewijs?
groet

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
5.2K

Het beste antwoord

Je kunt direct na het behalen van je rijbewijs rijinstructeur worden.
Als je instructeur wilt worden, moet je een schoolopleiding gevolgd hebben tot en met niveau eindexamen VMBO. Als je vooropleiding onvoldoende is kun je een geschiktheidstest doen.

Vervolgens moet je een WRM-examen afleggen bij het Innovam Branchekwalificatie-instituut (IBKI).
Slaag je voor het examen, dan krijg je een certificaat.
Daarna moet je iedere 5 jaar bijscholing volgen. Hoeveel bijscholing je moet volgen, hangt af van de verloopdatum van je certificaat.

INHOUD WRM-EXAMEN

Competente verkeersdeelname
1.a. Theorie van de rijtaak, computerexamen, 90 minuten, 60 meerkeuzevragen. Het resultaat is voldoende bij 42 vragen goed. Onbeperkt herkansen.
1.b. Praktijkrit, eigen rijvaardigheid, 75 minuten.

Didactische voorwaarden
2.a. Lesvoorbereiding, computerexamen, 90 minuten, 60 meerkeuzevragen. Het resultaat is voldoende bij 266 punten van maximaal 420 (een voldoende casusvraag krijgt 7 punten, een voldoende handelingskeuzevraag 3 of 7 punten). Onbeperkt herkansen.
2.b. Lesuitvoering en beoordelen, computer-examen, 90 minuten, 60 meerkeuzevragen. Het resultaat is voldoende bij 266 punten van maximaal 420 (een voldoende casusvraag krijgt 7 punten, een voldoende handelingskeuze vraag 3 of 7 punten). Onbeperkt herkansen.

Stage en stagebeoordeling
Bij alle stagelessen moet uw stagementor meerijden. Deze mentor moet tenminste drie jaar een geldig WRM-certificaat van de stagecategorie hebben.
Ten minste 5 passieve uren (achterin meerijden met een les van de Stagementor).
Ten minste 35 actieve uren (zelf lesgeven aan een echte rijbewijsleerling).
Van de stage moet u een portfolio bijhouden. In principe moet u in de stage alle voorkomende lessen voor de opleiding naar het rijbewijs geven. Na een afgeronde stage is er een praktijklesbeoordeling door een IBKI-beoordelaar, deze beoordeelt één echte rijles.
SimonV