Roesten de remmen tijdens een week stilstaan?

Mijn ouwe auto (13 jaar oud) die ik ooit had, de gloednieuwe lease-auto van mijn vorige baan, en de "nieuwe" Golf die ik nu heb (twee jaar oud), hebben allemaal hetzelfde verschijnsel: als de auto een week of meer heeft stilgestaan (gewoon buiten langs de straat), hoor ik een "kloenk" wanneer de auto zich in beweging zet. Ik meen die "kloenk" ook te voelen, maar dat kan inbeelding zijn.

Bij de eerste keer remmen klinkt het alsof de remmen een beetje aanlopen: fffoefffoefffoefffoe...

Daarna is het voorbij en hoor ik niets meer.

Roesten de remmen een beetje vast als de auto langere tijd stilstaat, of is het een ander effect?

Kan het kwaad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
9.3K

Het beste antwoord

Nee, het kan geen kwaad. Alle schijfremmen doen dat. Sterker nog: Als je je auto wast en je laat de auto dan een dagje staan kan je dat effect al hebben nal schoonmaakmiddelen die snellere roestvorming veroorzaken.

Als je na een paar ker goed remmen (Rond stad in de file ;)) nog steeds roest heb zitten, dan is het handig om even de remmen na te laten kijken. in principemoet de roest met een paar keer goed remmen weg zijn.

Het geluid dat je hoort is het gevolg vand e remblokken die over een niet perfect glad oppervlak gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja de remmen die roesten inderdaad iets,dat heb ik met mijn auto ook als ik die 2 dagen niet gebruik.
maar dat is niets om je ongerust over te maken,je auto staat in weer en wind.
er komt een heel dun laagje roestaanslag op en na een of 2 keer remmen zijn de schijven weer helemal blank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En aan zee nog veel sneller omwille van het zoutgehalte. Het kan geen kwaad. Wat belangrijk is bij het wegrijden dat je slechts geleidelijk de remmen gebruikt, zachtjes , anders kun je echt krassen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de auto een tijdje stil zet kun je hem beter in de 1é versnelling zetten.