Kunnen banden met stikstof opgepomt worden met lucht?

Ik heb Banden met stikstof er in, kan ik niet bij debenzinepomp oppompen, lastig, maar kan er ook gewone lucht in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
7.4K

Het beste antwoord

Natuurlijk kan er gewone lucht in. Het enige nadeel van gewone lucht is dat daar een klein beetje waterdamp in zit, net als in de lucht om ons heen, en die waterdamp zou in theorie roest kunnen veroorzaken aan de velgen. Maar aan de andere kant: ook de buitenlucht bevat water, dus die veroorzaakt ook roest. Waarom zou de binnenkant van de velgen roestvrij moeten zijn terwijl de buitenkant wel een beetje roest?

Sommigen beweren dat stikstof langer in de band blijft, en dat de band daardoor langer op druk blijft. Maar ook als dat zou kloppen, waarom zou je dan geen lucht in de band mogen doen? Het enige nadeel zou zijn dat je dan al wat sneller zou moeten bijvullen, maar verder is er niets aan de hand.

Trouwens, als het al zou kloppen dat gewone lucht sneller uit de band lekt dan stikstof, dan merk je ook daar op den duur niets van.

Ga maar na: lucht bestaat (ongeveer) voor 80% uit stikstof, en voor 20% uit zuurstof. Als je er dus lucht in doet, doe je er dus al 80% stikstof in. Alleen die 20% zuurstof zou dan wat sneller weglekken. Als je zou wachten tot die 20% helemaal is weggelekt, heb je alsnog een band vol stikstof.

Vul je dan bij met lucht, dan heb je nog steeds die 80% stikstof, en de 20% is voor 80% gevuld met stikstof, en voor 20% met zuurstof. Dan heb je dus een band met 96% stikstof en 4% zuurstof.

Wacht je nu opnieuw tot alle zuurstof is weggelekt voordat je gaat bijvullen met lucht, dan vul je die 4% vrijgekomen ruimte op met 80% stikstof en 20% zuurstof. Na het bijvullen zit er dus al meer dan 99% stikstof in je band, en minder dan 1% zuurstof.

Zo zie je: ALS het verhaal over het sneller weglekken van zuurstof al zou kloppen, dan heb je al na drie keer bijvullen een band met meer dan 99% stikstof en slechts 1% zuurstof. Bij elke volgende keer bijvullen heb je nog wat meer stikstof (bijvoorbeeld 99,8%) en nog wat minder zuurstof (bijvoorbeeld 0,2%). Dus binnen een mum van tijd heb je toch een band vol met stikstof, ook wanneer je telkens bijvult met gewone lucht.

Daarom concludeer ik dat het vullen met stikstof voornamelijk zorgt voor het snel leeglopen van je portemonnee.

Cryofiel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan u perfect doen.
Die stikstof doen men erin omdat het volledig droog is en geen roest veroorzaakt op de velgen.
Het gas is ook dikker en kan daardoor minder migreren waardoor die tot 4x langer op druk blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat kan zeker maar stikstof is natuurlijk wel beter