Kan het kwaad als er een ventieldopje van 1 autoband er af is?

Ik heb net per ongeluk een ventieldopje in de band laten vallen zeg maar, bij het verwisselen.

Ik wil wel een nieuwe kopen, maar kan het kwaad als ik even een paar dagen zonder rijd?
En past elke ventieldop gewoon op de band?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
39.1K

Antwoorden (5)

nee, net als bij een fietsband loopt de band niet leeg zonder dopje. Je kan bij Halfords zo'n dopje kopen (universeel of specifiek)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sommige banden lopen hiervan leeg na een tijdje maar de meeste niet. je kunt waarschijnlijk wel een paar dagen zonder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan helemaal geen kwaad om een paar dagen zonder dopje te rijden. de dopjes zijn universeel. passen altijd.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
nee dat kan geen kwaad een ventiel hoeft er niet persee op want er gaat geen lucht uit maar ik zou er na die paar dagen er wel een op doen voor de zekerheid... o ja maar ik weet niet of ELK ventieldopje er op past..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het dopje is er er om te voorkomen dat er vuil, steentjes en stof in de ventiel komen. Op het moment dat je gaat autorijden draait je wiel heel hard. Alles wordt dus naar buiten geslingerd! Er is een risico dat er een steentje inschiet en het ventiel openduwt waardoor je band ineens leegloopt.

Zorg er dus voor dat er niks in je ventiel zit en sluit het af. Het kan, als alles goed gaat geen kwaad. Maar als die hele kleine kans toch uitkomt kan het erg gevaarlijk zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is ook nog eens VERPLICHT om met ventieldopje te rijden. Bij een uitgebreide keuring kan je dus een bekeuring krijgen.