Heb morgen mijn theorie voor auto rijden en ik vroeg me af of een voetganger voorrang heeft als ik uit een uitrit kom. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je uit een uitrit komt, hebben alle weggebruikers (dus ook voetgangers) voorrang.

Antwoorden (2)

Tuurlijk, je laat iedereen voor als je uit een uitrit komt, en achteruitrijdend helemaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, voetgangers hebben geen voorrang.
Voorrangsregels gaan over voertuigen.
Een voetganger is geen voertuig maar een weggebruiker.
Voetgangers moet je vrije doorgang verlenen. Bijvoorbeeld als je uit een uitrit komt, als je afslaat, op een zebra, etc.
Dat heet dus geen voorrang.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voorrang is hier geen recht om te krijgen, maar juist een plicht om te verlenen... Jij weet ook dat het niet netjes is om je auto effe voor de voetgangers te knallen, het is dan ook een fatsoensdingetje, en niet zovan ik sta in m'n recht dus ik doe het...
Reddie
7 jaar geleden
@RoqueTrader
Ik schreef: "Voetgangers moet je vrije doorgang verlenen".
Het gaat bij het rijexamen ook om de wettelijke terminologie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Voorrangsregels gaan over voertuigen. " Ligt er maar aan, soms gaan ze over alle verkeer. Zoals verkeer op dezelfde weg dat rechtdoor gaat heeft voorrang op verkeer dat afslaat.