Hoe kan ik zuiniger rijden in een Automaat?

Ik rijd een automaat met CVT bak, (traploos). hoe kan ik hier zuiniger mee rijden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit doe je door een vacuummetertje in te laten bouwen, het plastic slangetje komt op het inlaatspruitstuk. Ik heb er zelf jaren in een automaat mee rondgereden en het klopt inderdaad dat ik mezelf er vaak genoeg op betrapte dat ik dezelfde snelheid kon aanhouden door het gaspedaal een paar centimetertjes te laten vieren zonder dat de snelheid terugliep. Ze zijn niet duur, rond de 18 euro maar het inbouwen is meer werk, ikzelf was er een hele ochtend zoet mee en in een CVT-automaat eigenlijk onmisbaar want op het gehoor werkt dit inderdaad niet goed. Nog iets wat ik bij mezelf had ingebouwd was het lampje dat op de microswitsch van het gaspedaal de stand: "Accellereratie NU!" als signaal naar de CVT doorgeeft: ook in dit geval werkte dat goed. Minder goed dan het latere vacuumklokje maar werkte goed en kon zelfs een storing aangeven omdat hij "lui" was geworden. De 3e manier is een extra digitaal klokje op de 3-trapsversnelling ingeplugd. Planeettandwielautomaten zijn namelijk maar enkele fabrikanten van en leveren zelf - of alternatieve leveranciers ook LED-venstertjes uit die de stand van de versnelling aangeven. Echt nodig is dit niet behalve dan voor gehoorgestoorden alsook leswagens.

Met iedere auto rijdt je zuiniger als je het (onnodig) remmen minimaliseert. Dus op de snelweg , ook in file, zo gelijkmatig mogelijk rijden, en als je voor je remlichten ziet vast gas los en uitrollen. Remmen is per slot eigenlijk brandstof omzetten in warmte ipv in beweging.

Ik heb hier een paar tips voor je: - juiste bandenspanning - rustig rijden (relaxt, maar niet hinderlijk langzaam, rijden) - auto laten uitrijden bij het verkeerslicht. - de kickdown zoveel mogelijk vermijden. - gewoon lekker de fiets pakken :) Ik hoop dat dit genoeg tips voor je zijn!

Bronnen:
http://forum.fok.nl/topic/684743

De manier om zuiniger te rijden met CVT verschilt niet zo heel veel van de methode met een schakelbak: Rijd nooit harder dan absoluut noodzakelijk en probeer zo veel mogelijk een constante snelheid te rijden. Trap je gaspedaal niet te diep in zodat de auto geleidelijk harder gaat rijden, anticipeer op situaties waar je moet stoppen - laat je gas zo vroeg mogelijk los en rem zo min mogelijk. Het is in feite het tegenovergestelde van een "sportieve rijstijl". Zorg dat je banden goed op spanning zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100