Kan ik met deze auto naar Kroatie en terug?

Wij hebben voor E750,- een Opel Vectra uit 1999 gekocht van een particulier met 210000 op de teller. De auto heeft APK.
De auto rijdt goed maar ik weet niet 100% zeker of de auto een totale afstand van 5000 zonder onderhoud vooraf kan rijden. Het budget is op.
De banden heb ik vernieuwd, de uitlaat lekt niet en de handremkabels zijn vervangen.
Alleen als ik in z'n vrij gas geef dan gaat hij uit zichzelf heel veel toeren maken. Dit is het enige waar ik mij zorgen om maak. De vloeistoffen zijn voldoende en de distributieriem is 50000 km geleden vervangen? Wat denken jullie, gaat dit lukken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat de motor snel op toeren komt in z'n vrij is prima
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat denk ik ook, maar het volgende speelt: Als ik bijvoorbeeld moet stoppen voor een stoplicht en de auto staat stil, dan gaat hij soms heel veel toeren maken terwijl er niks gebeurt. Er zit geen toerenteller op, maar ik schat dat hij tot wel 4000 RPM gaat maken.
En als hij stationair in z'n vrij staat en ik geef een klein beetje gas, dan maakt hij ook heel veel toeren en moet dan noodgedwongen de motor uitzetten omdat hij vanzelf niet stopt.
Bordensteker
9 jaar geleden
Met een nu al bekende storing van deze vreemde aard zou ik niet vertrekken. Meestal zegt men alleen achteraf “Het geluk is met de dommen”, en in dit stadium betekent “het budget is op” eenvoudig dat u onderweg vermoedelijk aan de bedelstaf raakt.
Mijn advies is daarom: niet vertrekken. (Tenzij u zich nu in het uitbreidingsgebied van een grote bosbrand bevindt.)
Eerst deze rare storing verhelpen. Het minst erge is een vastzittende gaskabel, maar als het erger is kunt u écht grote problemen onderweg tegemoetzien. Bijvoorbeeld met de koppeling, die hier extreem van te lijden kan hebben. Of de startmotor of de accu, als u vaak tussentijds de motor in arren moede moet afzetten bij een verkeerslicht! En ook indien dit raadsel verholpen kan worden, is het nog steeds een sprong in het duister.
Een APK is een momentopname die uitsluitend naar veiligheid kijkt en niet naar bedrijfszekerheid.
Hoe oud is bijvoorbeeld de remvloeistof? Of zijn de remmen niet noodzakelijk om vooruit te komen? De vraag was, of ik denk dat het gaat lukken.
Dan kan ik dit wel als antwoord plaatsen, maar ik verwacht dat u mijn preek eigenlijk liever niet wil horen en daarom plaats ik het maar als reactie.
Met deze beperkte informatie kunnen wij net zomin als u bepalen of dit gaat lukken. Ik weiger te denken dat het gaat lukken, en weiger ook te denken dat het niet gaat lukken. Beide gedachten zijn voorbarig. Een verstandig begin van een reis is het niet. Als u toch de gok neemt: veel geluk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je zeker dat de auto toeren maakt als je stilstaat? Kan het niet de ventilator zijn die aanslaat als je geen rijwind meer hebt?

Het beste antwoord

Of je Kroatie haalt - en terug - kan ik niet zeggen. Misschien wel, misschien niet. 100% zekerheid heb je nooit met een tweedehands auto, ook niet als 'ie maar 5 jaar oud is en 5000 euro heeft gekost. Er is maar 1 manier om er echt achter te komen: gaan. Bereid je wel voor: neem gevarendriehoek en veiligheidshesjes mee, voor als je toch stil komt te staan. Kijk op de site van de anwb wat in welk land verplicht is om bij je te hebben. Neem een goed duits woordenboek mee. Krijg je met een duitse garage te maken, dan kun je nog wat communiceren. En verpak je bagage in rugzakken, niet in grote koffers of los in de auto. Moet je dan toch met de trein of liftend terug naar huis, dan kun je tenminste je spullen meenemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide en goede antwoord!

Andere antwoorden (2)

Moeilijk te zeggen van hier uit, maar in principe zou het moeten lukken. Neem voor de zekerheid een kannetje koelvloeistof mee en een liter motorolie.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, dat ga ik doen. Ik hoop dat het goed komt.
jodyenboyke
9 jaar geleden
En zorg dat je voor (auto) hulp verzekerd bent.......
Bordensteker
9 jaar geleden
Ja, maar dit laatste komt wel dicht bij "een brandend huis proberen te verzekeren".
Lijkt er op dat je choke open blijft staan, dat merk je in z'n vrij. Denk dat deze auto geen handmatige choke meer heeft, maar bij een koude start kan deze langer open blijven staan en bij een defect of slijtage constant. Dat is vooral hinderlijk en kost je meer benzine.. Misschien is dit een kleinigheidje en valt het snel te verhelpen. Een korte vraag bij de garage kost je mogelijk niets en kan je wel wat meer zekerheid geven..

Toegevoegd na 1 minuut:
Een automatische choke bedoel ik dan...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Kijk, dit is in elk geval een nuttige tip!