Set winterbanden van 2002, kan ik die gebruiken?

Ik lees op diverse sites dat je banden na 6 jaar beter kunt vervangen, maar ik heb een set winterbanden van 2002 met ruim profiel (milimeter of 5-6). Is het gevaarlijk als ik die monteer of word ik onterecht 'bang' gemaakt?

paulus811
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Het ligt er helemaal aan hoe deze banden zijn opgeslagen. Ga er maar van uit dat nieuwe banden soms ook een aantal jaren in de opslag hebben gelegen eer dat ze op de auto worden gemonteerd. Als er geen droogte schuurtjes in het rubber zitten en de banden goed op spanning op een zgn banden boom zijn opgeborgen dan zie ik er geen probleem in. Je vermeld niet of de banden al die tijd op een velg en onder spanning zijn op geslagen. Als de banden in een rek hebben gelegen dan kunnen de banden ovaal geworden zijn (zeer irritant tijdens het rijden).
Mocht je er niet gerust over zijn, neem de banden dan mee naar een goede banden leverancier (Geen kwik-fit oid) en laat deze de banden na kijken maar let wel op dat ze jou niet onnodig een nieuw setje aan smeren.
Ik zou me niet onnodig bang laten maken over allerlei verhalen, er rijden duizenden auto's rond met banden ouder dan 6 jaar en zonder problemen. Met cover banden of opsnijders is het een heel ander verhaal.

Dus, LAAT JE NIET GEK MAKEN, maar gebruik wel gezond verstand en bij twijfel vraag het aan de expert.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Hi Edwin11, bedankt voor je uitgebreide antwoord plusje!. Ik heb niet vermeld of ze om een velg zitten, want ik wist niet dat dit relevant is. Maar ze hebben al die jaren om dezelfde velgen gezeten en ik heb ze in de zomer in mn garage bewaard. Maar toevallig keek ikdit weekend naar de zgn DOT waarde en daar stond 3302, dus zijn ze van week 33 2002 neem ik aan. Omdat ik er wel mee naar Oostenrijk moet rijden, wil ik geen/weinig risico nemen. Profiel zit er nog zat op, dus ik volg jouw advies op om ze even te laten checken bij een bandenspecialist. Thanks!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor jou reactie, en veel plezier en veilige kilometers in Oostenrijk.
paulus811
14 jaar geleden
Goed antwoord, dank je wel. Ik rijd nog wel een seizoentje door met mn winterbanden, nadat ik ze even heb laten controleren. Ook jij een veilige winter toegewenst!

Andere antwoorden (3)

Ik lees op het net dat banden die langer dan zes jaar geleden geproduceerd zijn onveilig kunnen zijn omdat het loopvlak ineens kan afscheuren omdat het materiaal verweerd is. Dit is aan de buitenkant niet direct te zien.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verweren doen de banden als ze niet worden gebruikt.. Caravanbanden scheuren op die manier nog wel eens omdat ze een half jaar op stalling staan...
Als ze niet elk jaar werden gebruikt moeten ze wel droog hebben gelegen.. is er mee gereden al die jaren en er zit minimaal 4mm profiel op maakt het niet uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ik heb ze wel iedere winter gebruikt en in de zomer hangen ze in m'n garage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je een zuinige rijder geweest als er nog 5mm op zit.. :-) Op die bandenleeftijd zou ik wel eerder voor 6mm dan 5 mm gaan..blijf wel aan de zekere kant...
Lijkt me verder geen enkel probleem maar als je twijfelt laat ze ff checken door de bandenspecialist...
Als de banden nog goed zijn waarom zou je deze dan moeten vervangen! Je profiel 5-6 milimeter is nog prima. Want ze moeten minimaal 4 mm zijn. Ik zou ze nog gewoon gebruiken. Wij gebruiken ze al jaren. En vervangen ze alleen als het nodig is i.v.m. profiel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ga er dan wel vanuit dat je ze ieder jaar hebt gebruikt. En niet 6 jaar ergens hebben gelegen.