Hoeveel kost het en is het nodig om bij een fiat panda 100hp de distributieriem te vervangen?

Mijn panda is uit 2007, heeft 50000km net gelopen en de dealer zegt dat de riem vervangen moet worden
is dit nodig en wat zijn de gevolgen voor de panda als hij toch breekt afgezien dat hij niet meer rijd. op diverse forums staat dat het een fireblok?? is en dat dit niet uitmaakt alleen hij loopt niet meer

Toegevoegd na 1 minuut:
p.s het betreft de 100hp versie de sport variant en tevens dus de snelste uitvoering

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.7K

Antwoorden (8)

Ik weet niet veel van auto's maar als je distributieriem eraan gaat is het einde verhaal voor je motor en moet er een nieuw blok in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut vervangen die riem als de dealer dat zegt. Je wilt niet weten wat een ellende je hebt als hij breekt. De kleppen van de motor komen dan abrupt stil te staan, terwijl de krukas en dus ook de zuigers doorgaan. De toppen van de zuigers knallen dan tegen de niet meer tijdig gesloten kleppen aan en die kleppen veranderen subiet in erwtensoep. Hoge kosten want een cilinderkoprevisie wordt dan noodzakelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoeveel de kosten bij een Panda'tje zijn weet ik niet, maar meer dan een euro of 200,- lijkt het me niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt geadviseerd om de distributieriem om de 4 jaar of 120.000 Km. te vervangen. In jouw geval moet hij dus in 2011 vervangen worden. De kosten zullen zoals mijn voorganger al zei om en nabij de 200 Euro zijn.
Een gebroken distributieriem kan enorme schade aanrichten aan je motor. Met name benzinemotoren met hoge compressie en dieselmotoren. Hierbij kan een openstaande klep een gat in je zuiger slaan. En als je pech hebt, breekt de zuigestang en wordt je krukas beschadigd.
Heb nog een forum voor je gevonden.
http://www.fiatblog.nl/forum/viewtopic.php?f=39&t=267
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
50.000 lijkt me wel erg vroeg om de riem te vervangen. Kijk even wat hierover in het instructieboekje staat. Ik heb de indruk dat jouw gagagehouder een gebrek aan werk of geld heeft.

Toegevoegd na 48 seconden:
gaRagehouder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
50.000 km is aan de vroege kant, maar niet onmogelijk zeker niet als de auto 4 jaar oud is. Fiat gebruikt namelijk nog steeds riemen in plaats van een ketting die steeds vaker door automerken wordt gebruikt. Die riemen zijn iets onderhoudsonvriendelijker dan een ketting.

Het vervangen van de distributieriem is een preventiemaatregel, want als deze breekt dan is er een kans dat er een hoop schade wordt aangericht aan het blok.

Aan de distributieriem zit ook de koeling van de motor, zodra die dus niet meer wordt aangedreven wordt de motor onvoldoende gekoeld.

Ik zou hem laten vervangen. Kost wel om en nabij de 300 euro overigens, maar dat verschilt nogal.

Overigens iets waaraan je kan merken als je distributieriem het niet meer doet: Het lampje op je dashboard met een accu'tje begint te branden. Op die distributieriem zit namelijk ook de dynamo aangesloten die de accu oplaadt, zodra dat lampje begint te branden kan het zijn dat je dynamo stuk is. Dan is er weinig aan de hand, maar als de distributieriem gebroken is dan wordt de dynamo ook niet meer aangedreven en brand dat lampje dus ook. Als dat lampje brand, moet je goed letten op je temperatuurmeter.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens rijden de meeste auto's met een gebroken distributieriem nog wel, het komt steeds minder voor dat de nokkenas wordt aangedreven door diezelfde riem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De distributieriem is JUIST de riem die de nokkenas en dus ook de kleppen aandrijft. Als die breekt sta je meteen stil, met de al in diverse antwoorden genoemde motorschade. Je bent in de war met de riem die de waterpomp en de dynamo aandrijft. En ook als die breekt sta je al gauw stil, want dan draait de koelwaterpomp ook niet meer, met het risico op een vastgelopen motor.
Ik zie dat een paar van jullie zeggen dat 50 000 km aan de vroege kant is.

ECHTER wilt het niets zeggen dat een distributieriem altijd ongeveer 100 000 km mee gaan!!

Dit verschilt per merk en automerk.

Bij een Suzuki Swift ( die ik gehad heb) was om de 90 000 km
Ford van me vader om de 120 000km
Alfa Romeo die me vader gehad heb 60 000km
Mijn oude BMW om de 50 000km.

Dus praatjes met om de 100 000 km D-riem vervangen is lariekoek!! Kijk hier mee uit mensen!

Het beste is om aan de dealer te vragen hoelang de D-riem meegaat en vervang ze maar op tijd.

Ik betaal liever 250 euro voor een vervangen ipv 2500 tot 5000 euro voor een reparatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord klopt helemaal. Ik had vroeger een Citroën BX, en die had om de 60.000 een nieuwe riem nodig. Ik deed het altijd bij 50.000. Voor de Xantia die ik nu heb wordt om de 120.000 een nieuwe riem geadviseerd. Het verschilt dus nogal wat per automerk en -type. Plus!
het verschilt van prijs ik denk zelf 150€
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interval is 120.000 km of 48 maanden. Reparatiekosten ca. € 250,-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn instructieboek (Xantia) zegt ook om de 120.000. Maar om alle risico's te vermijden houd ik het op 100.000.