Wat zijn aandachtspunten bij de koop van een tweedehands citroen Xantia?

Vrijwel ieder merk of type auto heeft vaak wel dingen die snel kapot gaan. Waar moet ik op letten bij de aankoop van een dergelijke auto?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Het beste antwoord

-Kachelradiator (zoetige lucht in de auto, vette aanslag op het raam)
-rammelende stabistokjes (klinkerweggetje nemen)
-werking veerbollen moet echt wel soepel zijn en niet stuiteren,
-kleur van de LHM ( de olie voor het o.a het veersysteem.bekijken. Houd er een papieren zakdoekje in om te zien of het nog fel groen is. Als het gelig of nog erger is is er lang niks aan het systeem gedaan.
-Stuur helemaal naar links en rechts draaien en optrekken. Luister of je geen geknetter hoort (homokineten)
Laat met een stevige remaktie het stuur iets los om te voelen of de auto naar links of rechts trekt. Moet echt rechtdoor gaan.

Verwacht geen top prestaties van de 1600 motor. Die zijn wat te licht voor het gewicht.

Verder kan ik niks verzinnen.
Heb er een stuk of 8 via de zaak gereden,maar dat waren wel nieuwe, ik heb het altijd een fijne wagen gevonden.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ha, die Wayan;

Op zich zijn Citroëns betrouwbare auto's; vooral motorisch kan er bij Xantia's weinig mis gaan. Het bekende hydropneumatische veersysteem is een heel specifiek punt van aandacht, maar er zijn genoeg specialisten die dat goed kunnen onderhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O jee..gewetensvraag want ik vind dat je bij een 2e hands Xantia op ALLES moet letten!
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een stukje 130/135 rijden. Er bestaan exemplaren waarbij de ruitenwisser dan een klereherrie maken.

Toegevoegd na 26 seconden:
(Resonantie of zoiets.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elektrische storingen zijn een hekel punt bij alle franse auto's!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Algemeen: maak een proefrit en test ALLES.
Zo heb ik een keer een Xsara gekocht en daarvan was de bedieningskabel van het opklapmechanisme v/d voorstoel kapot. Dat heeft me na veel zokwerk 'maar' 100 euro gekost. Gebeurt me dus nooit meer.

(fijn weer om de airco te testen)

(...koop daarom liever geen auto in de winter)