Hoe komt het, dat wanneer personen auto`s wegrijden/optrekken, de neus van de auto omhoog komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.2K

Het beste antwoord

Ha, die Conan;

Is puur kinetische energie: als een voertuig optrekt wil de massa zich eigenlijk niet vanzelf verplaatsen en is dus traag. Daardoor heeft deze de neiging op zijn plaats te blijven waardoor het toch bewegende voertuig voor uit de veren komt en achter in de veren duikt. Bij remmen zul je dan ook een omgekeerde beweging (voor duiken, achter uit de veren) van massatraagheid zien. Een en ander staat los van voor-, vier- of achterwielaandrijving: allemaal simpele natuurkunde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik ben vrouw, blond en a-technisch en van auto's weet ik vrijwel niets, maar ik wil toch een antwoord geven.
Auto's met achterwielaandrijving die héééééél snel optrekken gaan met de voorkant omhoog, omdat de voorkant wordt opgestuwd door de achterkant.
Ik probeer logisch te denken en dit lijkt mij een verklaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschijnsel doet zich alleen voor bij auto's met achterwielaandrijving. De carosserie maakt een tegengestelde beweging aan de draairichting van de achterwielen, door de wet van actie en reactie.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar auto`s met voorwielaandrijving komen ook met de neus omhoog bij het optrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar zijn redenatie klopt wel: Alles voor de aangedreven as gaat omhoog, alles erachter naar beneden. Voorwielaandrijving: de achterkant gaat naar beneden, daardoor tegelijkertijd minder gewicht op de voorkant waardoor de vering de voorkant omhoog duwt. Achterwiel aandrijving: de voorkant gaat omhoog, meer gewicht op de achterkant, vering zakt in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jackd de redenatie klopt niet .
@Escape. Kijk maar eens goed, dan zie je dat dit bij alle auto's gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn broer heeft een auto met voorwiel aandrijving een keertje ontzettend hard op de plank getrapt en ja: neus een beetje omhoog...
Het gedeelte van de auto waarin je zit, het "lichaam" zeg maar, is verbonden met de wielen dmv ophanging en veren. Wanneer je vanuit stilstand optrekt, dus wanneer de wielen vooruit rijden, dan hangt het lichaam van de auto nog even naar achteren. Hierdoor komt er meer druk op de achterwielen en gaat de neus iets omhoog.

Andersom geldt ook dat wanneer je remt, de wielen vaart minderen en de neus van de auto wat meer naar beneden gaat, omdat het lichaam van de auto nog vaart heeft en dus meer druk uitoefent op de voorwielen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Één van de beste antwoorden in mijn ogen. In het geval van een auto rijdt het onderstel met de motor. De rest van de auto rust op het onderstel van de auto. Deze 'rest' heeft ook gewicht en deze moet natuurlijk verplaatst worden bij het optrekken en afremmen, waardoor de neus naar boven of naar onderen gaat. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de achterkant die omlaag gaat bij het optrekken en omlaag gaat bij het afremmen.
Als je optrekt met stationair draaiende motor, zal de neus nauwelijks of niet omhoog komen. Omdat je meer vermogen aan je auto geeft, dan hij nodig heeft om alleen maar weg te rollen, zal dit resulteren in het omhoog komen van de auto. Dit komt, omdat de wielen als het ware onder de auto uit willen rijden. Dat kan echter niet omdat alles aan elkaar vastzit, maar het geeft wel een opstuwende kracht. Bij remmen krijg je precies hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting. Een en ander is wiskundig te verklaren en duidelijk te maken met krachten-diagram.
jc54
13 jaar geleden
Stel je voor dat de twee reuzen, allebei aan een ander aangedreven wiel, de auto optillen:
Als je dan gas geeft gaat de auto rondjes (salto's) draaien. Dat is de kracht die je bedoelt.
Met een achterwiel aangedreven (extreme) auto kan je op deze manier met de voorwielen van de grond komen. Met een voorwielaangedreven auto kan dat niet, wat dan gaan je wielen spinnen.

Je kan dit proberen door met de handrem erop een beetje gas te geven en de koppeling op te laten komen:
auto stilstaan, maar achterkant gaat "dansen"

Toegevoegd na 18 minuten:
het is eigenlijk een combi van deze kracht en van wat pookey zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit allemaal een bron van waarheid in ,in de antwoorden.Maar de Opel Kadett,Ascona en Manta (ik praat dus over de jaren 70 en 80) daarbij kwamen de achterkanten omhoog bij het optrekken.Terwijl de Manta en Ascona achterwielaandrijvingen hadden.Persoonlijk vond ik di wel zo mooi.Zelf reed ik in een Opel Ascona uit 1977.
Je voelde niet eens dat je optrok,omdat z'n 'kont' omhoog kwam.Heel prettig om te rijden.
Het ligt aan het ophangsysteem van de auto.Hoe exact dat zit weet ik niet,maar het ligt aan ophanging hoe deze is gemonteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De theorie is: De wielen leveren kracht aan de grond. Dat is een punt dat LAGER ligt dan het massamiddelpunt van de auto. Daardoor ontstaat een koppel waardoor de auto naar achteren wil kantelen.
Zou je heel snel optrekken dan kan de auto zelfs achterover slaan (bij achterwiel en vierwiel aandrijving, mits het massa middelpunt hoog genoeg boven de weg ligt, bij voorwiel aandrijving niet want daarbij valt de aandrijving weg op het moment dat de voorwieln los komen).

Wat betreft de opel ascona en mantra.
Knap werk van de ingenieurs en constructeurs om een "tegenkoppel" te creeren om dit fenomeen tegen te gaan.
Met in lengte richting van de auto geplaatste wielophanging kan je dit inderdaad bereiken als het draaipunt van de wielophanging VOOR de achterwielen zit en er een vaste afstand tussen dat draaipunt en de achteras afgedwongen wordt in de ophangings constructie.
Een zelfde soort tegenkoppel wordt in kleine propellor vliegtuigen (cessna bv) gebruikt om te voorkomen dat gasgeven het vliegtuig ook meteen uit koers brengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is niet bij elke auto ik had vroeger een opel
tipe ascona die gaat presies anders om
als je dan optrekt komt je kont eerst omhoog
vrag niet hoe en waarom maar ze deden het allemaal.