Is het mogelijk dat het "ventiel" van een LPG-tank bevriest?

Ik ben geen autodeskundige, maar wel een techneut, en mijn gevoel zegt dat er bijvoorbeeld condens in de uitgang van mijn gastank zit die bevriest als de tank sterk afkoelt door het dalen van de druk, waardoor de motor geen brandstof meer krijgt. Het lijkt ook sneller te gebeuren nu het buiten kouder is.
Is dit een probleem dat wel eens vaker voorkomt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.6K

Antwoorden (3)

Het gas gaat vloeibaar de tank uit dus is er geen sprake van bevriezing door condensatie.
Wat voorheen nog wel eens gebeurde was dat de verdamper bevroor als het koelwater (nog) niet warm genoeg was of niet voldoende rondgepompt werd (verstopte kachelradiateur bijv.)
tegenwoordig zit de pomp in de tank en wordt het gas meestal vloeibaar ingespoten.
De druk in de tank blijft gelijk tot dat de tank bijna leeg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, bedankt voor je info! Maar ik voel aan de tank (daar kan ik bij tijdens het rijden) dat die na een tijdje heel koud wordt. Dat zou dus niet kunnen als ik je verhaal lees? En zit de uitgang van de tank dan aan de onderkant? Want anders zou het gas als de tank bijna leeg is de tank niet vloeibaar kunnen verlaten. En de meter met 4 lampjes die me verteld hoe vol de tank zit, ik dacht dat die druk meette. Wat meet die dan, vloeistofniveau?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tank koelt af van het beetje vloeibare gas dat kan verdampen doordat je (vloeibaar) gas uit de tank haalt. Daardoor is er boven de vloeistof ruimte om te verdampen (tot een bepaalde druk deze is afhankelijk van de buitentemp.) Het gas wordt inderdaad onderuit de tank gehaald. Inderdaad er zit gewoon een vlotter in de tank. Je kunt het verschil goed zien met een "gewone" gasfles waarop bijv. de BBQ werkt die haalt het verdampte gas uit de bovenkant die flessen krijgen als je veel gas verbruikt een ijslaag op het deel van fles waar gas zit (dus boven de vloeistof) en kan de kraan daardoor zelfs bevriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, zo leer ik weer wat bij. Weet jij dan misschien wat het probleem kan zijn? In het begin sprong hij alleen na een urenlange zware rit over op benzine, later begon hij het na zo'n 40 km. snelweg te doen en had ik er in de stad nog geen last van. En nu springt hij na een paar km. al over op benzine. Ik merk duidelijk dat hij geen brandstof meer krijgt voor hij overspringt want de motor slaat bijna af en dan schakelt hij over op benzine, waarna hij weer "pakt"en goed verder rijdt. Als ik hem dan een tijdje handmatig op benzine zet en na een tijdje weer op gas overschakel houdt hij het maar een paar tellen vol voor hij weer op benzine overgaat.
Hij is twee weken geleden naar de garage geweest voor dit probleem en ze hebben de bougies en een verstopte slang vervangen en hem opnieuw afgesteld, maar ik merk totaal geen verschil. Ik wil hem dit weekend maar naar een speciale lpg-garage brengen, hopelijk kunnen ze dit oplossen want het is duur rijden zo.
Nog een ander probleem dat er mogelijk mee te maken kan hebben: als hij warm is start hij altijd pas de tweede poging, als hij koud is start hij meteen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een systeem met een pomp in de tank ? Dan is het waarschijnlijk de pomp (duur grapje)
Of een ouder systeem met een verdamper ? dan kijken of de verdamper niet bevriest dat kan als het koelwater niet goed rondpompt door verstopping. Het startten kan zijn kan van alles zijn dat had ik met mijn vorige auto ook die startte in 1 keer maar ik moest hem niet uitzetten en direct daarna weer willen starten want dan moest ik soms wel 10 seconden doorstarten. Nooit de oorzaak daarvan gevonden, waarschijnlijk te maken met sensoren die door kortstondig warm worden de software valse informatie geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een auto van 1997 en aan de papieren te zien heeft de gasinstallatie er van het begin af aan in gezeten. Dus ik hoop dat het de verdamper is zoals je zegt. Is dat een een speciaal koelwatercircuit voor de gasinstallatie, of bedoel je het koelwatercircuit van de motor? Dat het koelwater nog niet warm genoeg is lijkt me onwaarschijnlijk omdat het probleem juist optreedt als hij warm is, maar een verstopping zou goed kunnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verdamper gebruikt het koelwatersysteem van de motor.
De verdamper zit direct na de motor dus krijgt (normaal) vrij snel warmte van het koelwater.
Je kunt zelf je koelwatersysteem reinigen en doorspoelen en opnieuw af vullen met antivries maar ik zou eerst langs de LPG specialist gaan.
Ja deze mogelijkheid bestaat maar is zeer klein.

LPG is een mengsel van butaan en propaan, het kookpunt van butaan ligt op -5gr. C., indien de buitentemperatuur voldoende laag is en de lucht een hoge vochtigheidsgraad kent is het mogelijk dat er zich een ijsafzetting vormt op bepaalde onderdelen van de LPG installatie die direct bloot staan aan de lucht.

Op het moment dat er ijsafzetting is komt de temperatuur van dat onderdeel niet meer boven de -5gr. C. waardoor het butaan niet meer transformeert in de gastoestand met als gevolg dat er een verstopping kan ontstaan.

Nogmaals de kans dat dit gebeurd is zeer klein en eigenlijk wel te verwaarlozen.

Toegevoegd na 7 uur:
Ik heb tot mijn spijt een fout gemaakt in mijn antwoord, het kookpunt van butaangas ligt op -0.5gr. C..

Ter verduidelijking:

De ijsafzetting zal daar gebeuren waar het gas overgaat van de vloeibare toestand naar de vluchtige toestand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je informatie!
Als je mijn reacties bij het andere antwoord leest, heb jij dan een idee wat het kan zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De minimale verdampingtemperatuur van butaan ligt
op + 5 gr. niet op - 5 gr.
Zo is een fles butaangas onbruikbaar bij een lagere temp. dan 5 gr. (het wordt wel weer heter dan propaan)
's winters is LPG bijna uitsluitend propaan wat er in Nederland geleverd wordt. Bevriezing van leidingen,kranen,ventielen gebeurd alleen als er gas (niet vloeibaar) door die leidingen gaat en niet bij vloeibaar gas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad ook ik had de temperatuur niet goed, het kookpunt ligt op -0.5gr. Celsius. Ook in verdampte toestand bevriest het niet, het bevriest op het moment dat het van vloeistof overgaat in gas.
Ja dat kan als er een lekkage in zit.