Hoe luiden de verkeersregels na een péage-punt in Frankrijk?

Ik was in Frankrijk. Daar zijn tolwegen (péages). Direct na een péage-punt moeten de auto's die uit de soms wel 20 poortjes komen zich weer samenvoegen op de twee of drie rijbanen van de snelweg.

Het eerste stuk asfalt na het péage-punt heeft geen belijning; de belijning start pas wanneer de weg weer de normale breedte heeft.

In de praktijk word je op dat eerste stuk asfalt soms links en rechts tegelijk ingehaald. Ook kan het gebeuren dat iemand die jou net rechts aan het inhalen is, ineens naar links komt, omdat hij op zijn beurt rechts wordt ingehaald en die laatste auto naar links komt.

Gelden op deze stukken asfalt bepaalde verkeersregels? Zo ja: welke?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Auto's
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ervaar dit stuk altijd als een stuk "niemandsland"; Goed uitkijken is eigenlijk het enige wat je er kan doen.
Goede vraag, hoe zou zo iets verzekeringstechnisch worden geregeld bij een ongeval?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gv!

Antwoorden (2)

Er heerst er op dat stukje niemands-weg, laat het mij even zo noemen een snelheidsbeperking van 50 km per uur, al aangegeven voor je aan die hokjes komt.
Het is niet zo dat eenmaal de hokjes gepasseerd iedereen tegelijk vertrekt, maar dan eentje hier, ginder en weer daar.
Als iedereen de regels volgt (je snelheid dus) kan niemand worden voorbijgestoken, en kan er dusdanig geen probleem ontstaan.
Het wordt wel even anders bij een ongeval omdat iemand de regels niet volgt of niet oplet, zoek dan de verantwoordelijkheid maar eens uit...? Maar die laatste zin in mijn antwoord was niet uw vraag meen ik.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even erbij vermelden dat eenmaal je de tol hebt betaald je vertrekt vanuit stilstand, dus is dit veiliger wanneer je al een bepaalde snelheid zou hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn ook automatische tolpoortjes (Liber-T), daarbij hoef je niet stil te staan alleen wat langzamer te rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou best kunnen, het is al wat geleden dat ik nog in Frankrijk ben geweest. Maar 50 blijft 50 hé. ;-)
Na de péage gelden de gewone verkeersregels ! Dus nooit rechts inhalen , bij richtingwijziging richtingaanwijzers gebruiken uiteraard.
Ook oppassen voor het personeel net na de hokjes.