Hoe luiden de verkeersregels na een péage-punt in Frankrijk?

Ik was in Frankrijk. Daar zijn tolwegen (péages). Direct na een péage-punt moeten de auto's die uit de soms wel 20 poortjes komen zich weer samenvoegen op de twee of drie rijbanen van de snelweg.

Het eerste stuk asfalt na het péage-punt heeft geen belijning; de belijning start pas wanneer de weg weer de normale breedte heeft.

In de praktijk word je op dat eerste stuk asfalt soms links en rechts tegelijk ingehaald. Ook kan het gebeuren dat iemand die jou net rechts aan het inhalen is, ineens naar links komt, omdat hij op zijn beurt rechts wordt ingehaald en die laatste auto naar links komt.

Gelden op deze stukken asfalt bepaalde verkeersregels? Zo ja: welke?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er heerst er op dat stukje niemands-weg, laat het mij even zo noemen een snelheidsbeperking van 50 km per uur, al aangegeven voor je aan die hokjes komt. Het is niet zo dat eenmaal de hokjes gepasseerd iedereen tegelijk vertrekt, maar dan eentje hier, ginder en weer daar. Als iedereen de regels volgt (je snelheid dus) kan niemand worden voorbijgestoken, en kan er dusdanig geen probleem ontstaan. Het wordt wel even anders bij een ongeval omdat iemand de regels niet volgt of niet oplet, zoek dan de verantwoordelijkheid maar eens uit...? Maar die laatste zin in mijn antwoord was niet uw vraag meen ik. Toegevoegd na 4 minuten: Nog even erbij vermelden dat eenmaal je de tol hebt betaald je vertrekt vanuit stilstand, dus is dit veiliger wanneer je al een bepaalde snelheid zou hebben.

Na de péage gelden de gewone verkeersregels ! Dus nooit rechts inhalen , bij richtingwijziging richtingaanwijzers gebruiken uiteraard. Ook oppassen voor het personeel net na de hokjes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100