Stel er is een stoplicht voor linksaf en rechtdoor ( op 1 stoplicht ). Het wordt groen voor rechtdoor en jij denkt voor linksaf.

Dus je rijd door, wordt je dan geflitst en krijg je dan alsnog een boete?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (5)

Ja.

Je rijdt immers voor jou door rood.

Dit is echter een onlogische situatie: Als je een apart licht voor linksaf hebt, dan sta je op twee aparte stroken, anders zou de persoon die linksaf wil slaan het rechtdoor gaande verkleer ophouden. En dan is het meteen duidelijk dat het voor jou geen groen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het niet staat aangegeven dat je nog moest wachten om linksaf te gaan, waarom zou je dan een boete moeten betalen?

Je moet dat dan wel duidelijk in een protest aangeven (bijvoorbeeld door middel van een foto van de situatie), bij een beschikking van de Wet Mulder, ben je immers schuldig totdat het tegendeel is bewezen.

Als het stoplicht echter zoals het onderstaande plaatje is, zal je de boete gewoon moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een gevaarlijk systeem, dt je gelukkig in NL niet zoveel tegenkomt.
Erg gevaarlijk: rechtsaf krijgt groen, terwijl het verkeer van rechts ook groen heeft. Iemand ziet het stoplicht rechtsaf doorrijen en denk zoals in jouw voorbeeld, dat hij ook door mag en klap bovenop het verkeer van rechts. Gebeurde regelmatig bij mij in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me wel ja, geflitst is geflitst, en in dit geval terecht.
Is wel een rot situatie inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boete hiervoor is terecht, je rijdt immers door rood.