Waarom hoef je bij een nieuwe kleine auto, hybride auto of electrische auto geen wegenbelasting te betalen?

Ook met deze nieuwe auto's ga je gebruik maken van wegen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Alle nieuwe auto's die verkocht worden met A-Label zijn wegenbelasting vrij en hoeft ook geen BPM voor betaald te worden. Het A-Label staat voor zeer schone auto's.
Hierbij betreft het niet alleen Hybride auto's, want zoals de Nieuwste Volkswagen Crafter Bestelbus heeft ook een A-Label waarvoor je dus ook geen belasting hoeft te betalen. Zie bijlage waarop alle nieuwe wagens te koop zijn met de verschillende labels.

Succes !!

Toegevoegd na 1 dag:
Vandaag (13-08-2010) hoorde ik in het nieuws op de radio dat de VVD deze regeling wil terug draaien dat ook alle kleine en extra schone en zuinige auto's wegenbelasting weer moeten gaan betalen. Vorige maand las ik ook al ergens dat ze die kleine brommobielen, scooters, brommers en motorfietsen per 2012 APK gekeurd moeten worden en dat deze waarschijnlijk ook het kenmerk krijgen dat er wegenbelasting voor betaald moet worden.
Waarschijnlijk gaat de kamer er dus weer roet in het eten gooien. En zal iedereen straks wegenbelasting gaan betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de overheid het gebruik van dergelijke technieken wil bevorderen. Ze nemen aan dat ze milieuvriendelijk zijn. Maar ja, je weet dan niet of het milieuvriendelijk is. Ze stimuleren bijvoorbeeld eerder diesel dan LPG. Terwijl LPG vele malen schoner is. En om een Toyota Prius te maken kost een stuk meer aan grondstoffen en vervuilende processen dan een normale auto. Meer dan je ermee bespaart op benzine. Etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Diesel stimuleren? Op welke manier dan? De twee keer zo hoge wegenbelasting? Of de hogere bpm op de hogere aanschafprijs?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb ik het wat overdreven. Maar de wegenbelasting op LPG is hoger dan die op diesel. Alleen als je G3 hebt, is het wat goedkoper. En dat voor een brandstof die vele malen schoner is. En voor LPG moet je een gasinstallatie kopen, dus dat motiveert mensen ook niet om schoner te rijden. Gezien de vervuiling die het kost om een hybride auto te produceren, is LPG eigenlijk schoner.
paulus811
13 jaar geleden
LPG is inderdaad schoner en ik begrijp ook niet waarom men voor het gebruik daarvan gestraft wordt, terwijl hybride auto's geknuffeld worden door onze overheid. Ten onrechte vind ik. Ik heb overigens geen schone auto, maar ben de afgelopen 3 jaar wel ongeveer 25% meer wegenbelasting gaan betalen. De subsidie op die hybride rommel en rugzakauto's, betaal ik dus.
de regering heeft dit besloten, zoals bovenstaand antwoord al zei, om ons te stimuleren milieuzuiniger auto's te kopen. Maar, ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat ze dachten dat ze het kilometerrijden er wel even door konden drukken. Dan betaal je sowieso geen wegenbelastig meer, enkel kilometerprijs.