mag de scooter mij in halen van links als ik naar links afslaan met knipper licht aan van te voren?

Ik wilde mijn auto parkeren toen deed ik langzaam rijden de knipperlicht naar links er was niemand achter me om te inhalen plotseling de scooter kwam en raakt mijn auto wilde me inhalen van links
Toen zegt ze sorry ik heb de knipper licht laat gezien
Wie is de schuld now?
Mag de scooter de Auto's van links inhalen???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
5.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er was dus toch iemand achter je! Je had hem alleen niet gezien. Ik vrees dat je zelf de schuld zal krijgen.

Antwoorden (2)

Als de brommer op de weg hoort mag hij gewoon inhalen maar gezien het feit dat je gewoon links afslaat is hier toch vrij weinig te bespreken... de scooter hoorde te remmen en nam gewoon te weinig afstand.

Het wordt anders wanneer u achteruit reed, ivm met het uitvoeren van een bijzondere verrichting. Je hoort dan komend verkeer voor te laten gaan. Daarnaast is er nog een verschil tussen gedragingen en verkeersregels.. remmen is een gedraging waar de ander op regeerd, een knipperlicht is een regel(om over na te denken)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prachtige vraag en komt regelmatig voor in Belgische rechtbanken.

Meestal zul je als wagen in het ongelijk worden gesteld.

Wat is nu het probleem:

1. Beiden voeren een maneuver uit. De wagen wil inslaan naar links, de scooter lijkt een inhaalmaneuver uit te voeren.
2. De verkeerswet beschouwt een scooter eerder als zwakke weggebruiker, de wagen als een sterke. Ik vind persoonlijk dat ik als motard eerder een sterke weggebruiker ben en dit soort stommiteiten moet voorkomen, maar ik had zelf een gelijkaardig ongeval met mijn moto in juli 2013 (komt voor in februari 2016 voor de rechtbank, jawel, probleem was dat ik NIET gewond ben en burgerlijke procedures na seponering gaan nu eenmaal zo 'traag')

Nu is het van belang waar de schade ontstond bij beide voertuigen:

Als jij links enkel in de zijkant bent aangereden, dan wordt verondersteld dat de scooter naast je zat en aan het inhaalmaneuver bezig was. Op dat moment moet jij de wagen of moto of scooter LATEN inhalen en stoppen met jouw maneuver. Je kunt eventueel proberen te zeggen dat je richtingaanwijzer zeker al aanstond toen de scooter nog achter je was, maar dat moet je met getuigen bewijzen.

Als je wagen achteraan aangereden is en de motorfiets vooraan kapot is, is het duidelijk dat hij achter je was. Dan heb je een veel grotere kans dat jij het wint.

Als de motorfiets geen schade vooraan noch achteraan heeft, is dat ook het bewijs dat die naast je stond. Een motorfiets of scooter kan NIET worden geacht zeer snel opzij te kunnen draaien (rijdt rechtdoor), een wagen met vier wielen eerder wel. Dan ben je ook in fout.

Samengevat:

Ook op de autostrade als iemand je bruusk inhaalt en hij ramt je wagen aan de voorzijde met zijn achterzijde of gooit zijn remmen dicht voor je... ben je in fout omdat jij die persoon behoort door te laten en meteen afstand te nemen van hem, hoe onrechtvaardig dat ook aanvoelt. Dit omdat dit anders voor politierechters onmogelijk wordt om nog recht te spreken en rechtsmisbruik tegen te gaan.

Word je als wagen geraakt aan je achterzijde, dan zal de ander echter de fout opgespeld krijgen normaal.

Enkel een omnium verzekering dekt in dit geval wagens die in een kettingbotsing zowel vooraan als achteraan aangereden worden! De kunst in een kettingbotsing is dan ook vooraan plaats hebben en ENKEL achteraan aangereden te worden. Dan pas ben je voorzienig genoeg geweest!

Ik vermoed dat de autoverzekering BA moet betalen...