Hoeveel containers kan een containerschip van 200 TEU vervoeren ?

Is het gewoon simpelweg 200 of is het een hoger of een lager aantal, dit werd mij uit het boek niet helemaal duidelijk

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
5K

Het beste antwoord

TEU staat voor Twenty-foot Equivalent Unit, oftewel een kleine zeecontainer van (bijna) twintig voet lengte.
Je ziet vaker de grote containers van veertig voet lengte, en één zo’n grote container telt dan als 2 TEU.

De capaciteit van een containerschip wordt veelal in TEU uitgedrukt, en een schip van 200 TEU kan dus qua ruimte 200 twintigvoeters vervoeren, òf 100 veertigvoeters, òf een mix daarvan. De schepen zijn zo ingericht dat op de meeste plaatsen waar twee twintigvoeters in elkaars verlengde staan, er ook één veertigvoeter past, en omgekeerd.

Toegevoegd na 7 minuten:
De twee grote witte containers tellen met de twee kleine rode eronder samen dus voor 6 TEU.

Toegevoegd na 30 minuten:
Aangezien Europese vrachtwagens qua maximale lengte een iets grotere lengte aankunnen, is men ook iets langere containers van 45 voet lengte gaan maken (en zelfs bestaande veertigvoeters aan twee kanten een stukje gaan verlengen). Die 45 voeters blijven echter nog steeds (mede) rusten op de versterkte frames waartussen precies die veertig voet zit. Je kunt die eigenlijk niet meer als 2 TEU tellen, en belangrijker, ze nemen vaak ook ruimte in beslag op de plaats ervóór en erachter. Het kan dan dus zijn dat er duidelijk minder dan 100 TEU past op een schip van nominaal 200 TEU.

In een containerschip staan onderdeks vaak echte veertigvoeters (want daar zijn een soort geleiders net als in een liftschacht) en bovendeks kan men dan de opstelling aangepast hebben om 45 voets containers te plaatsen (waarbij de stapels dan óók veertigvoeters kunnen dragen).

Het is dus een minder strak gestandaardiseerd systeem dan je zou denken.
Er zijn ook vloeistofcontainers (tanktainers) die aan alle kanten een beetje buiten een twintigvoets frame steken. Die zijn meer geschikt voor op trein of vrachtwagen dan op of in een schip.
En in de hoogte zit ook nog variatie!
Meer informatie in de bron. En wellicht in je boek.

Toegevoegd na 12 uur:
In de toevoeging over de 45 voets containers staat in de laatste zin "duidelijk minder dan 100 TEU", maar dat moet zijn "duidelijk minder dan 100 van zulke verlengde containers".
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijke en ruime uitleg, hartelijk dank!

Andere antwoorden (1)

200 teu, is gelijk aan 200 containers van 20 feet, of 100 40feet containers.

de laatste containerschepen vervoeren +15000 TEU containers

MV 'LONG SHEN' vervoert net 200 containes en 58 reefers, koelcontainers.