Waarom zie ik 's avonds/'s nachts witte en rode lichtjes met een interval knipperen in de matrixborden boven de snelweg? Waar dient dit voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag! Ik vraag me dit ook al een tijdje af. Ik vermoed zelf een soort van standby.. maar ben benieuwd naar t werkelijke antwoord!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb ooit gehoord dat dit voor trajectcontrole is, maar ik zie het ook in borden waar geen trajectcontrole is dus dat zal het dan wel niet zijn.

Antwoorden (1)

Dat komt omdat die borden niet uitgezet kunnen worden. Daarom word er gewoon elke 10 seconden een stipje als signaal erheen gestuurd.
Je ziet het ook vaak op van die wegwerkzaamheden matrix borden (zo'n geel karretje langs de weg), daar staat dan ook alleen een stip in beeld in 1 van de hoeken.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb op Wikipedia nog wat gevonden:

Als de communicatie tussen onderstation en verkeerscentrale bijvoorbeeld wegvalt, dan zullen de onderstations na 16 seconden zonder lifesign zelfstandig doorgaan met het plaatsen van AID-beelden, echter met behoud van de meest restrictieve, reeds opgelegde beelden. Dat betekent dat een kruis net zo lang blijft staan totdat de communicatie met de verkeerscentrale is hersteld. Hetzelfde gebeurt totdat het onderstation langs de weg, in de kast, een reset krijgt. Tevens worden dan de flashers in een file niet meer onderdrukt. Dergelijke situaties hebben al meermaals de krant gehaald, omdat kruizen van nachtelijke wegwerkzaamheden niet meer konden worden verwijderd en de ochtendspits te maken kreeg met ernstige congestie.
10 jaar geleden
escape
10 jaar geleden
Ik geloof je dat de borden niet uitgezet kunnen worden. Dat is wel makkelijk, want dan staan ze altijd aan, klaar voor gebruik. Maar dan moet je toch eens uitleggen wat het nut is om elke 10 seconden een signaal te versturen.
Ritsuka
10 jaar geleden
geen idee, blijkbaar is dat nodig voor die borden.