Mag je als 15 jarige, zonder enige ervaring in een auto op een circuit rijden? Eventueel met een begeleider zoals een familielid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

Ja. Een circuit is privéterrein en daar mag je zonder rijbewijs rijden (net als dat je met 250 km/h mag rijden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt aan de regels van het circuit maar de meeste eisen een geldig rijbewijs om risico's te vermijden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kijkt op vrijrijden.nl zie je dat het op zandvoort assen en zolder niet mag moet je je rijbewijs hebben of racelicentie en je mag ook pas als passagier mee als je 18 bent
ja, dat mag. Hoe jong je bent. al ben je 4 jaar. of jonger... Als iemand een ,,eigen terrein'' heb en je hebt toestemming van de houder van zijn terrein. Dan mag het gewoon. Als je bijv. op Zantvoort bent en daar mag je met begeleiding op het sercuit rijden. M.V.G.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik woon vlak bij het circuit in zandvoort en ken de jongens daar én de regels!
Op Zandvoort hoef je het niet te proberen zonder enige rijervaring, want zodra je het circuit opkomt ben je niet verzekerd! Alles is op eigen risico. Ook je vader als hij naast je zit, niet verzekerd!
Als je zegt dat je ervaring hebt, wordt dat niet klakkeloos aangenomen en mag je, ook al is het met je vader naast je als begeleiding, écht niet zomaar de track op.
Je mag het aantonen, maar eerst met iemand van het circuit naast je en dan moet je laten zien dat je de auto beheerst. Val je door de mand, zal je dus alleen met je vader achter het stuur je rondjes mogen rijden.

Ik weet dus niet of elk circuit deze regels hanteert, maar Zandvoort in elk geval wel!

Toegevoegd na 32 minuten:
Sterker nog; Indien er schade wordt veroorzaakt zal je alles zelf moeten vergoeden. Geen verzekering dekt dit en je hebt van tevoren een formulier moeten ondertekenen (althans de bestuurder) dat het circuit nergens aansprakelijk voor is. Zelfs al zou je het hek kromrijden, het is niet alleen de autoschade maar ook de schade die je het circuit toebrengt die je moet vergoeden en dat is niet weinig!!

Toegevoegd na 46 minuten:
Zorg dus dat je in elk geval weet hoe je een auto bestuurt, dus ga eerst eens ergens oefenen met iemand voor je de rit naar Zandvoort maakt, Ze vragen bij inschrijving altijd of je rijden kunt, ze kijken ook hoe je aan komt rijden en als het er al onzeker uitziet mag je het met iemand naast je eerst laten zien en bij twijfel, als ze onzekerheid bij je merken, mag je écht de baan niet op.
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Oh.....omdat je nl. zei dat je zonder enige ervaring....nam ik aan dat je helemaal geen rijervaring had. Als je weet hoe je een auto kunt beheersen is het geen probleem.
Ik geef je overigens weinig kans om je hiervoor te verzekeren. Ze nemen liever geen risico, want het kost te veel. Iedereen krijgt bij inschrijving een formulier waarin je
moet ondertekenen dat je niet verzekerd bent en hiervan op de hoogte bent. Ik zou dus eerst even bellen om te kijken of je je kunt bijverzekeren en als je weet dat dit niet kan, zeker geen risico's nemen!!!
Zou je nu met een club gaan rijden, dan ben je wel de hele dag verzekerd en dan rijd je het eerste rondje achter een ervaren rijder aan om de juiste instuurmomenten te zien en erachter te komen waar en hoever van te voren je het beste af kunt remmen. Dit kost echter ook heel wat meer dan vrijrijden. Nee, je kan niet zomaar even racen, dat zal je vies tegenvallen. Echt het gas opentrekken kan maar op enkele stukken en je bent er eerder dan je denkt
dus moet ruim van tevoren al terugschakelen en aan afremmen denken. Ga dus met verstand de baan op en niet met bravour, hoe aantrekkelijk dat ook is!!!!!Have fun!