Rem defect autorijden: Wat moet je doen als je 120 km p/u rijdt in een personenauto en de rem opeens niet meer functioneert?

Je neemt een afrit op de snelweg, nadert de stoplichten die opeens op rood gaan en je probeert af te remmen. Rempedaal werkt niet meer. Auto rijdt keihard door.
Welke actie moet je nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
7.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je neemt natuurlijk niet de afrit om met 120 op die stoplichten af te scheuren. Zodra je voorbij de splitsing snelweg-afrit bent, laat je het gas al los. Om af te remmen tot de volgende maximumsnelheid (vaak bij de kruising 50 km/u) ongeacht of de lichten op rood of op groen staan. Als je nog 120 rijdt op het moment dat de lichten op rood gaan en je dáárom af moet remmen, doe je het niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit betreft een noodsituatie hè? Een onvoorspelbare situatie. In deze situatie verlaat ik de afrit en kom ik er op dat moment achter - terwijl ik afdaal - dat het rempedaal niet meer werkt.

Het beste antwoord

Terugschalen naar een lagere versnelling. Bij meer ruimte van de 5 naar de 4 en zo verder. Anders meteen naar de 2. Plus handrem voorzichtig aantrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Handrem, als die nog wel remt ..
En anders alles ontwijken en hopen dat je zo snel mogelijk stil komt te staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Auto raakt toch in een slip bij die snelheid als je de handrem gebruikt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga binnenkort 120 km p/u rijden op de snelweg, daarom.
Maar in een slip komen zal vast ook niet goed komen? Misschien keihard tegen een boom aanknallen ofzoh?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NIET tegen een boom aanknallen! Die dingen zijn keihard! Laatst probeerde iemand mijn broer in te halen en knalde tegen een boom aan. Kon het niet meer navertellen.
Dan kan je veel beter een lantaarnpaal uitkiezen, die dingen zijn hol en buigen makkelijk mee, dan kom je veel soepeler tot stilstand en is er minder schade aan je auto (en aan jou).
Handrem zou ik pas inschakelen als je nog maar enkele tientallen km per uur rijd, bij 120km/ph heeft een handrem totaal GEEN zin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en rem heeft altijd meer zin dan niet remmen, ongeacht de situatie, ook al rem je maar 10 Km/h af het is toch een halvering van je kin. energie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hallo5: rijles, eerste keer op de snelweg? Geen zorgen, het lijkt veel enger dan het is. Binnen een paar lessen rij je juist het liefst op de snelweg, ondanks de snelheid is dat veel eenvoudiger dan stadsrijden. En zoals ik al zeg in reactie op je vraag: tegen de tijd dat je bij die stoplichten in de buurt bent, rij je al láng geen 120 meer.
De handrem aantrekken, en als die het ook niet meer doet; tegen iets aanrijden wat niet te duur is...
En bij voorkeur ook een beetje meegeeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje meegeeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja liever een flinke struik dan een flinke boom...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok. Waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel rustig. Als je achterwielen gaan slippen sta je met 120 andersom...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad, rustig. Goede tip!
Ik moet zeggen dat je dan echt een probleem hebt. Vooral toeteren misschien kan je zo de aan dacht trekken en gaan mensen wel voor je remmen zodat je door kan rijden. En als je niet op de gas drukt mindert je snelheid ook. Laat je uitrollen en dan stop je vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, uiteindelijk stop je vanzelf. Maar de vraag is dan wel of je nog wel op tijd stopt. Toeteren is iets wat ik zeker ga proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat het niemand overkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is me al gebeurt. Gelukkig was er niemand op de weg.
Terugschakelen icm handrem is het beste. Toeteren zal moeilijk zijn in zo een situatie, je let meer op hoe je kan rijden. Als je maar niet in paniek raakt!
wat hierboven al werd gezegd. zoveel mogelijk afremmen op de motor, door steeds een versnelling lager te gaan. handrem aantrekken en bij een lagere snelheid in de berm gaan rijden. of tegen die hectometerpaaltjes aan rijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eerst 1 kant op sturen, en dan supersnel de andere kant opsturen, zodat je gaat koprollen.
Zoiets zal je gewoonlijk zonder problemen overleven. Beter als een frontale botsing maken tegen iets.

Toegevoegd na 1 uur:
In zijn achteruit zetten kan ook helpen. Wat interesseert jou die motor nu, op zo'n moment ;)
Hoewel, de meeste moderne wagens zijn daar wel tegen beveiligd.
Maar je zou het ook in zijn vrij kunnen zetten, dan zal hij iets langzamer gaan. Maar dan verlies je weer controle over de wagen, dus dat zou ik niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker de lolbroek aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bloedserieus.
Ok, als je de kans hebt om uit te rijden, ok, maar anders.. Jij maakt liever een frontale botsing ergens tegen aan?
Dat vind ik zeker NIET lollig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind hem wel komisch :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je overleeft het waarschijnlijk wel maar je auto is dan Total los. En stel je voor dat je auto in de fik vliegt. Dan goeiemorgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een frontale botsing blijft je wagen ook niet geheel kreukvrij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe je riem los, trap beide deuren eruit en geef vol gas terwijl je hard baannzaaaiiii roept. Helpt net zo weinig, maar is ook lachen :-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel stiekum hoop ik toch dat ik nooit bij jou in de auto hoeft te stappen. Vreemd.. hmm.. Maar al zou je niet over de kop gaan, je zou ook in een slip kunnen raken, en als dat gebeurt, zou je met kunde, en/of wat geluk, kunnen proberen om de auto achterstevoren te kunnen krijgen. Dat helpt zeer zeker ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar ik geef toe, ik moest wel lachen.. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Raytje
nee, jullie hebben geweldige oplossingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha ha :D
BIDDEN !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergeet dan ook niet op je knipperlichten aan te zetten en te toeteren als er gevaar dreigt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de motor afremmen,handrem gebruiken en als je de mogelijkheid hebt proberen te slingeren,dat remt ook af.
Misschien een hele rare vergelijking maar bij Ter labd,ter zee en in de lucht deden de kandidaten ook slingeren met hun gebouwde voertuig om af te remmen.
Mensen die het programma kennen snappen denk ik wel wat ik bedoel :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tips:
- Zet nooit de motor uit want anders valt hij op het slot
- Zet je waarschuwingslichten aan
- Ga zigzaggend rijden om frictie te creëren
- Ga NIET naar een andere versnelling en zorg dat hij niet afslaat
- Probeer tegen bijv vangrail aan te rijden of als je de kans krijgt om bergopwaarts te gaan.
- Blijf ten alle tijden kalm. Onder een snelheid van 30 km/h ben je al snel te redden door airbag en kreukelzone.