Wat is zuiniger?

Is het wat brandstof verbruik betreft zuiniger om vlak achter een vrachtwagen te rijden of juist een eindje ervan af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (11)

Vlak erachter... Is veel zuiniger idd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk het niet.
als je vlak achter een vrachtauto zit kan je niet vooruit kijken dus je moet snel remmen en optrekken als de vrachtauto dat ook doet.
je kan niet efficient handelen als je niet vooruit kan kijken hoe de situatie op de weg is
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist vrachtauto's rijden veelal zeer regelmatig en remmen zelden snel af. Normaal gesproken heb je dus meer dan genoeg reactie tijd als je een halve seconde (ca 12 meter bij 80 km/h) erachter zit.
Wat jij hier zet is mi. geen antwoord op de vraag maar hooguit een bijkomend risico (als je er 1 meter achter zit)
Door de slipstream is het qua brandstof gebruik goedkoper.
Maar de bekeuring voor bumperkleven is dermate hoog, dat je daar spijt van krijgt. Nog los van de ongelukken die je erdoor kunt krijgen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bumperkleven, boete daarvoor, krijg je als je minder dan 0,5 seconde afstand houdt.
Meestal is de politie gespitst op de linkerbaan dus je zal zelden gepakt worden.
12 m afstand is meer dan 0,5 seconde bij 80.
AWM
14 jaar geleden
Bij 12 meter afstand is het slipstream-effect veel te klein.
Pál erachter levert jou besparing op. De trucker moet z'n gaspedaal door jouw aanwezigheid verder indrukken. Maar, of het allemaal veilig is da's natuurlijk een ander verhaal.....!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit een onderzoek van Mythbusters is gebleken dat de weerstand met 92% afneemt, dus je rijdt behoorlijk zuiniger.

Maar je bent wel gek om op een halve meter afstand van een vrachtwagen te gaan rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je merkt tot op vrij grote afstand een voordelig effect op je verbruik als je achter een grote container wagen rijdt.
Wettelijk gezien moet je sowieso 12 meter afstand houden (0,5 seconde) en er blijft een risico dat je te laat reageert omdat je nauwelijks kunt zien wat er voor die truck gebeurd
Echter, ook op die 12 meter ga je aanzienlijk zuiniger rijden (tot 2 liter besparing per 100 km, dus bv. 1 op 30 ipv 1 op 20)

De trucker zal , als er een auto in zijn zog zit, ook wat minder zuiging van de lucht krijgen...de wagen duwt wat lucht richting vrachtwagen wat dus ook de truck zuiniger maakt. (zal overigens minimaal zijn tenzij de wagen erachter ook een grote truck is)

Niet voor niets is er geëxperimenteerd met treintjes auto's die electronisch aan elkaar gekoppeld op 1 meter afstand rijden. (Remt de eerste dan remt de rest ook via die electronica automatisch.
Hiermee zou zeer veel brandstof bespaard kunnen worden.

Bron: Eigen metingen aan verbruik....tot 1 op 30,5 met een golf 1.9 tdi

Toegevoegd na 1 minuut:
even een toevoeging...banden harder oppompen maakt je ook wat zuiniger....dus altijd rijden met de druk voor maximale belading.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de zuigende kracht van de vrachtwagen zul je waarschijnlijk zuiniger rijden wanneer je kort achter een vrachtwagen rijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een auto rijdt het zuinigst bij die snelheid waarbij de motor (in de hoogste versnelling) het mooist loopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Werk;

Het zuinigste én het veiligste is om pal achter de truck te rijden met zo min mogelijk tussenruimte. Als die afstand nagenoeg nul is kun je immers bij afremmen ook niet meer op die truck knallen. In de praktijk is dat helaas niet altijd even goed uit te voeren dus bewaar maar liever gewoon wat afstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zuiniger, je rijdt in de slipstram van de vrachtauto, maar pas wel op. Je rijdt niet 'groener' omdat de vrachtauto minder zuinig rijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zuinig ja
slim nee