Mag ik in een personen busje (8 personen) meer personen vervoeren? Er zitten zelfs 2 kids onder 1 gordel.

Kennissen van ons doen dat, en onze zoon wil zo met hun op vakantie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
9.1K

Antwoorden (4)

Ik denk dat het antwoord heel simpel is;

Nee dat mag niet. Een busje voor 8 personen mag 8 personen vervoeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoeizo mag er met een Rijbewijs B maximaal 8 personen (excl. bestuurder) vervoerd worden tegelijk;
"Motorrijtuigen op 4 wielen: - die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daarbij niet inbegrepen."
http://www.theorieles.nl/php/theorieboek/onderdelen/b.html

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie ook voor max aantal personen met een rijbewijs;
http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/personen-maximaal-vervoeren-rijbewijs-be.602
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry, maar als je de bestuurder mee rekent, 9.
dus; de bestuurder + 8 passagiers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat ook EXCL. Bestuurder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik zou mijn kind niet mee laten gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe weten wij of de bestuurder geen busrijbewijs heeft ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, maar dan moet deze persoon een grotere auto kopen. Een busje voor 8 personen mag zoals hierboven al gezegd, niet meer vervoeren als 8 personen. En toch zeker geen twee kinderen onder 1 gordel!
Er mogen zoveel mensen mee als dat er veiligheidsgordels zijn, dus dat lijkt mij inderdaad maximaal 8.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat mag.
Er mogen 8 personen mee met de chauffeur.
Het busje kan dus maximaal 9 personen vervoeren.

Zonder gordel mag overigens nooit.
Onder de 18 is de chauffeur verantwoordelijk.
Boven de 18 zijn het de passagiers zelf (na waarschuwing van de chauffeur).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat mag niet. Een bus die voor 8 personen is ingericht is niet bedoeld voor 9 personen. En met z'n tweeën in één gordel mag ook niet.