Nee is een uitrit dus geen voorrang
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar zijn sommige parkeerplaatsen geen openbare weg?
Cryofiel
11 jaar geleden
Ook een openbare weg kan een uitritconstructie hebben.
Dat hangt er sterk vanaf.
(sowieso ga ik er even vanuit dat de auto wel van rechts komt...)
De auto kan in feite vanaf een uitrit komen rijden, of vanaf een zijstraat.
Een uitrit kan je herkennen aan bijv: de stoeprand loopt door. Zoals bijv. uit een woonerf rijden. Dan loopt de stoeprand grenzende aan de doorgaande weg ook door (en daar moet de auto dan dus overheen rijden). Dan komt de auto als het ware vanaf de stoep. Dan heeft die auto nooit voorrang.
Aan de andere kant kan het er ook uitzien als een zijstraat (zelfde bestrating enzo), Dan heeft die auto wel voorrang.

Toegevoegd na 11 minuten:
Soms kan het dus voorkomen dat er een zijstraat is, waar achter alleen een parkeerterrein ligt. Dat is dan niet van belang, een zijstraat blijft dan een zijstraat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, verkeer van een uitrit heeft geen voorrang, de weg oprijden is een "speciale handeling' dus moet die voorrang verlenen.
Zo vertelde mijn rij-instructeur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met dank aan Cryofiel, want ik heb zijn antwoord op een andere vraag lichtjes aangepast:

"Als je uit een *straat* komt, gelden de gewone voorrangsregels.
Uit je vraagstelling leid ik af, dat de auto van een *parkeerterrein* afkomt. Het verlaten van een parkeerplek geldt als bijzondere verrichting. Bij het uitvoeren van een bijzondere verrichting die je *alle* overige verkeer, inclusief fietsers en voetgangers, voorrang te verlenen.

In concreto: verkeer dat van een parkeerterrein komt, heeft nooit voorrang op verkeer dat zich al op de weg bevindt."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorrangsregels bij een als zodanig herkenbare inrit en uitrit.

Bij het verlaten van een uitrit of het inrijden van een inrit moet u al het overige verkeer, waaronder voetgangers, voor laten gaan.