Moet ik de wielen bij het wisselen van zomer naar winterbanden op de zelfde plaats terug monteren, dus linksvoor ook weer linksvoor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
5.2K

Het beste antwoord

Nee wel op de draai richting van de band letten en wel beide van voor naar achter of van achter naar voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het makkelijkst is het wel ! Omdat de band vaak ook uitgelijnd en gebalanceerd is voor die plek . Het beste is (niet altijd) juist de voor banden achter enz waarom ? De aangedreven wielen slijten harder en zo doe je langer met je set . Want het beste is vier gelijken Vd zelfde soort . Wanneer niet ! Bij verschil in banden maat voor achter . En als je op ziet (€) tegen weer balanceren enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of de wielen voor of achter gemonteerd worden maakt niks uit, wel moet voorkomen worden dat de wielen van rechts naar links gaan of omgekeerd omdat de banden niet meer de goede draairichting hebben, de meeste banden moeten op een bepaalde manier op de velg gelegd worden.

Toegevoegd na 13 minuten:
UItlijnen heeft niks met de velg of band van doen, uitlijnen gebeurt als eenmaal gemonteerde velgen op de as gemonteerd bijv een toespoor hebben, deze hebben dan last van extra wrijving door een verkeerde stand van de wielen onder het rijden en dus extra snelle slijtage.

Bij snelle slijtage van de banden is het advies om de auto te laten uitlijnen.

Balanceren van de wielen is enkel noodzakelijk na verwisselen van de bestaande band door een nieuwe of weedehandse band op de velg, en of dan straks de band van voor naar achter gaat is van geen enkele invloed op de gebalanceerde velg met band, en ook niet van de uitgelijnde auto.

Een zojuist uitgelijnde auto zou zomaar opnieuw uitgelijnd moeten kunnen worden na het flink schampen van de wielen met de trottoirband hierdoor kunnen de wielen opnieuw een dreun krijgen en een verkeerde stand dus met als gevolg snellere slijtage van de band door de optredende extra wrijving onder het rijden.