Kan ik een ander bandenformaat kopen op dezelfde velg?

Ik ben opzoek naar winterbanden voor mijn auto. Op dit moment heb ik bandenmaat 165/65/R13.
Is het noodzakelijk om exact dezelfde bandenmaat te kopen als ik winterbanden neem of kan ik bijv 170/65/r13 of een andere maat kopen en deze band om de huidige velg kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2K

Antwoorden (2)

ja dat kan wel als je maar de velgenmat aanhoud.houd er rekening mee dat je snelheidsmeter kan afwijken omdat bij grotere maat de omwenteling langer is .maar het beste is de originele maat aan te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso kan ik aanraden een 2e setje velgen erbij te nemen. Dat is iets duurder in aanschaf, maar het scheelt je de kosten van 2x per jaar de banden over te laten zetten.
Als je 2 setjes hebt, zou je het ook zelf kunnen doen, als je dan ook nog eens de ruimte hebt om ze op te slaan, dan kost het je niks meer.
Ook is het beter voor je banden en velgen.

Maar nu naar je vraag:
Ja, er kan een andere maat op, maar ideaal is als de winterbanden iets smaller zijn of gelijk.
Jouw banden zijn al redelijk smal dus daarom zou ik voor gelijke gaan.
Echter is het verschil tussen 165 en 170 maar 5 millimeter in de breedte, dus daar ga je niks van merken.
Ook zijn ze daardoor iets hoger:
0.65 * 5 mm = 3.25 mm
Ook de rolomtrek wordt daardoor iets hoger.
miata.net/garage/tirecalc.html