waar moet je op letten bij het kopen van je eerste auto ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieuwe auto?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op je portemonnee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee gewoon een 2dehands
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel km er mee is gereden, of de onderdelen er nog ntjes uit zien (geen roest etc.) Hoe de motor klinkt.

Antwoorden (5)

Dat je hem kunt betalen:
verzekering, belasting, brandstof.
Je bent er niet met een auto alleen
Als je niet zeker bent, neem iemand mee die er verstand van heeft, vooral als het om een oudere auto gaat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft u uw oog laten vallen op de auto van uw keuze?,
kijk dan eerst aan de hand van het kenteken naar meer gegevens op de site van het RDW.
Afgifte deel 1 en 2, APK, Gestolen, WAM verzekerd, Belastingtarief etc. (Zo voorkomt u nare verrassingen)
Vergelijk uw auto qua bouwjaar, kilometerstand (NAP) en prijs op diverse auto site,s. (dat scheelt enorm)
Dan gaan we nu naar de auto.

Overval de verkoper met uw bezoek opdat deze niet de auto vooraf kan starten.
Na een flinke hoosbui kunt u mooi controleren of de auto waterdicht is. (ramen, portieren, open dak, kofferbak)

Kijk of de banden niet te oud zijn. (productiedatum op zijkant) Profiel zegt niets bij een 20 jaar oude band.

Controleer de uitlaat +katalysator of die niet binnenkort aan vervanging toe zijn.
Controleer de schokdempers op lekkage en de veren op breuk of roestvorming.
Controleer de bodemplaat en de wielkasten.
Controleer de wielremcilinders op lekkage en kijk of de remtrommels/schijven geen overmatige speling vertonen.
Controleer ook de brandstofleidingen op roestvorming.
Een kijkje onder de motorkap.
Het motorblok is het liefst vrij van olielekkage of koelvloeistoflekkage. De radiateur moet geen slechte plekken vertonen.
Remvloeistofreservoir/rembekrachtiger moeten geen lekkageplekken vertonen.
Dat geldt ook voor de stuurbekrachtiging.
Accu moet in redelijke staat zijn.
Controleer de juiste werking van deuren en ramen.
Sluiten ze goed af?. Werken de portiersloten goed?. Ook de kofferbak?
Controleer de juiste werking van ALLE dashboardlampjes.
Controleer de verlichting, richtingaanwijzers, rem en mistlichten, aanjager en kachel (warme motor).
Vraag een uitgebreide proefrit of een aankoopkeuring door de ANWB.
Geen toestemming? Dan gaat u deze aankoop voorbij.
Controleer het koelvloeistofniveau en het oliepeil voor de proefrit en na de proefrit.
Gaan de lampjes van de oliedruk en het laadstroomlampje uit na het starten en aanslaan van de motor?
Let op de temperatuur en overige waarschuwingslampjes tijdens de proefrit.
Rijdt de auto vlot in de juiste versnellingen?
Schakelt de bak soepel en zonder gekraak?
Remt de auto goed af zonder naar links of rechts te trekken? Maakt de uitlaat geen bijgeluiden?
(gasdicht en ophanging)
Zijn 1 of meerdere dingen die niet honderd procent werken een optie om af te dingen mbt de prijs?, doe dat dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet geheel onbelangrijk: Wanneer is er aandacht besteedt aan de distributie?
(riem of ketting en spanners)
Via http://spritmonitor.de/en voor het praktijkverbruik.
En de KM-stand. Als die klopt, dan is het kijken hoeveel KM per jaar hij heeft gereden. Minder dan 5000, dan zou ik hem niet kopen. Minder dan 10000 bij een diesel, dan zou ik hem ook niet kopen. En maak een proefrit.
En kijk op de Kenteken check van http://vwe.nl of alles klopt. En kijk hoe het er onder de motorkap uitziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stap voor stap naar uw ideale occasion

* 1. Kies een auto die bij uw wensen past
* 2. Van een particulier of van een autobedrijf?
* 3. Prijs
* 4. Onderzoeksplicht
* 5. Proefrit
* 6. Controleer de kilometerstand
* 7. Leveringstermijn
* 8. Garantie
* 9. Overschrijven van het kentekenbewijs
* 10. Verzekering en vrijwaringsbewijs
* Uw huidige auto verkopen?

Het kiezen en kopen van een gebruikte auto hoeft niet ingewikkeld te zijn. We hebben het hele proces voor u in tien overzichtelijke stappen verdeeld.