Als je aangehouden wordt zonder rijbewijs, maar het je praktijkexamen staat wel gepland. Ben je dan (tijdelijk) geschorst voor het halen ervan?

Als je aangehouden wordt door de politie wanneer je nog niet in het bezit van een (auto)rijbewijs bent, maar er staat wel gepland dat je een maand later je praktijkexamen heb. Is er dan een schorsing op het halen van je rijbewijs?

Het praktijkexamen stond al gepland, voor een maand na het 'aangehouden worden'. Behalve de boete heeft het verder geen concequenties?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
44.5K

Het beste antwoord

Wanneer je bij het aanhouden de opmerking hebt gemaakt dat het rijbewijs al stond gepland dan kan dit zeer zeker gevolgen hebben voor je. Het rijden zonder rijbewijs komt ten alle tijden als melding bij het CBR terecht...

Het voordeel bij het CBR is dat zij op administratieve verwerkingen op dit gebied een grote achterstand hebben. Dus kan het geval zich voordoen dat je pas na het behalen van het rijbewijs word aangesproken op het feit "rijden zonder geldig certificaat", of "Rijden zonder geldige bevoegdheid voor het besturen van gemotoriseerde voertuigen!"

De eerste melding zal geen directe gevolgen hebben voor het behalen van je rijbewijs, of de eventuele nasleep hiervan nadat je het rijbewijs behaald hebt. Want deze melding word ook gemaakt als je toevalligerwijs je rijbewijs bent vergeten mee te nemen. De databank puilt ook uit van dergelijke meldingen...

De tweede melding heeft weldegelijk gevolgen voor je rijbewijs. Dit is namelijk een artikel 5 procedure die door het OM en het CBR als misdaad worden betitelt. Wanneer je het rijbewijs behaald hebt voordat de melding door de administratieve molen van het CBR is. Dan zal er een onderzoek volgen naar je psychische en lichamelijke gesteldheid heeft afgerond. Hier hoef je niets van te merken totdat je eventueel door het CBR word opgeroepen. Maar ook kan justitie op een later tijdstip je rijbewijs alsnog invorderen, of ongeldig verklaren op basis van artikel 5...

Mocht de melding bij het CBR verwerkt zijn voordat je het rijbewijs behaald hebt. Dan zul je voor je rijexame blijven zakken totdat het CBR de gehele procedure m.b.t. het onderzoek naar je psychische en lichamelijke gesteldheid heeft afgerond. Deze procedure moet binnen 24 maanden zijn afgehandeld, waarna zij dit bij twijfel vrij onbeperkt kunnen blijven handhaven als gereden twijfel bestaat over je psychische en lichamelijke gesteldheid om deel te nemen aan het verkeer...

Vergeet niet dat je als beginnend bestuurder een puntenrijbewijs hebt en dat een dergelijke overtreding ten alle tijden vermeld word. Ook achteraf, of op basis van je AM rijbewijs (brommercertificaat). Dit zijn 2 punten en zullen bij het derde punt definitief inhouden dat je rijbewijs word terug gestuurd naar het CBR en er een onderzoek zal volgen naar je psychische en lichamelijke gesteldheid om deel te kunnen/mogen nemen aan het gemotoriseerd verkeer...

Dus op je vraag of dat dit consequenties heeft voor je rijbewijs? Dit heeft het dus zeer zeker. Maar mocht je gedurende de periode tot en met 5 jaar na het behalen van je rijbewijs, of 7 jaar na het behalen van je AM rijbewijs (brommercerificaat) je gewoon netjes in het verkeer gedraagd zullen de concequenties vrijwel nihil zijn. Met maar 1 maar. Eén nieuwe artikel 5 overtreding zal de rechter aanleiding geven om tot 20 jaar terug te kijken in de databanken van justitie. Met als resultaat dat je psychische of lichamelijke gesteldheid de komende 20 jaar na het behalen van je rijbewijs alsnog in twijfel getrokken kan worden...

Dit zijn de consequeties van je artikel 5 overtreding!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jep voor een laaaange tijd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan een schorsing krijgen, ligt een beetje aan de agent en of je buiten het niet in bezit hebben van je rijbewijs nog andere overtredingen bent begaan. Een boete krijg je in elk geval.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet of het praktijk examen toen al gepland stond maar het was in ieder geval binnen 2 maanden van het praktijk examen dat een familie lid van mij werd aangehouden zonder rijbewijs. Dat was toen gewoon boete betalen en heeft er verder niks meer van gehoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het feit van dat examen verzwegen hebt, zullen de administratieve molens de link vermoedelijk niet maken.