Autobanden voor- en achter van verschillende merken. Is dat af te raden en zo ja, waarom?

Ik kan relatief goedkoop 2 nieuwe achterbanden kopen van het merk Pirelli (normaal 500, nu 200), om de voorwielen zit Bridgestone. Deze zijn nog niet aan vervanging toe.

Is er een technische reden om rondom dezelfde banden te laten monteren of merk ik er waarschijnlijk weinig van als voor- en achter de merken verschillen?

paulus811
13 jaar geleden
in: Auto's
20.7K

Het beste antwoord

Vraag het eerst even na bij de dealer of bij een bandenboer. Er is namelijk wel eens verschil in stugheid van banden. Als je stugge banden moet hebben en je legt er soepele banden op, dan kan het zijn dat de auto als het ware over de band heen rolt in de bocht, waardoor je te veel overstuur krijgt.
Dan is er ook nog de snelheidsaanduiding op de band.
Al met al, kan er nog al wat verschil zitten in banden. Laat je dus goed informeren.
jc54
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

dan zou ik de banden die nu voor liggen naar achter laten leggen en de nieuwe voor
voorbanden hebben over het algemeen veel meer te lijden ivm optrekken ,remmen , sturen.Dat het verschillende merken zijn maakt niets uit
wel goed laten uitlijnen en balanceren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet af te raden. Als je links en rechts maar wel gelijke banden en profieldiepte hebt.
Bij regen bepalen de profielen het watergedrag en dus weggedrag van de banden en dat mag voor en achter verschillend zijn. Kijk maar eens bij Formule 1 auto's!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
dank je en F1 is inderdaad het ultieme voorbeeld waarbij voor en achterbanden verschillend zijn (waarschijnlijk wel van één merk). +
kort antwoord.
nee maakt niet uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi kort en duidelijk antwoord. +1
Ik heb dat vaak genoeg gehad, 2 verschillende merken autobanden en het maakt echt niets uit. Natuurlijk wel zorgen dat je dan 1 merk voor en 1 merk achter hebt, want het moet links en rechts wel hetzelfde zijn, anders kun je scheef gaan.

Toegevoegd na 2 uur:
Wel dure banden overigens, als ik het vergelijk met de banden die ik normaal koop. Maar ik weet natuurlijk niet wat voor auto het om gaat en wat voor banden daar dan onder horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
dank je Widar +, en ik wil natuurlijk niet scheef gaan....
paulus811
13 jaar geleden
Het zijn 'run flat' banden in de maat 255-40-17 in de een na hoogste snelheidscategorie en die kosten helaas 250 per stuk nieuw. Nu kan ik er 2 voor 200 kopen en dat lijkt me een leuke besparing.
Hoi Paulus,

Dit is geen enkel probleem, en daar zul je niets van merken.
Zolang er maar 2 dezelfde banden om dezelfde as zitten.
Gewoon doen dus !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
dank voor je antwoord +
Let er wel op dat je op 1 as wel dezelfde banden monteerd.Oftewel aan allebei de voorwielen dezelfde profiel,en op de achteras mogen bijvoorbeeld (links en rechts) een ander soort profiel zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maakt niet uit, wel heeft het de voorkeur om op 1 as dezelfde bandmaat en type te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Dat doe ik uiteraard. + voor je antwoord.
Ha, die Paulus811;

Reeds duidelijk is aangegeven dat verschillende merken banden per as geen bezwaar hoeft te zijn. Maar in tegenstelling tot wat iemand anders beweerde is het raadzaam om het beste van de twee paren om de achteras te laten leggen. Dat lijkt tegenstrijding, maar ga maar eens na: als je op een van je twee assen minder grip kunt hebben dan nog liever op de vooras: als daar de grip tekort schiet neigt de auto tot onderstuur en dat is door de meeste mensen met sturen en gas lossen nog wel enigszins op te vangen. Verlies van grip aan de achteras kan leiden tot plotseling optredend overstuur en dat is een situatie die (tenzij je het bewust oproept) voor de meeste chauffeurs tot ongewenste situaties kan leiden. Heb hetzelf meegemaakt met een Golfje: dat ding was afgeleverd op een stel goedkope banden terwijl er voor een fatsoenlijk merk rubber op zat en was met geen foet fatsoen prettig een bocht om te krijgen. Door voor en achter om te wisselen was het stuurgevoel er weliswaar niet op vooruit gegeaan, maar de auto bleef in bochten veel stabieler. Gelukkig waren die meukrubbers op de aangedreven vooras van dat vrij sterke karretje geen lang leven beschoren....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag wel. Maar je zult het wel werken. Ik heb zelf ooit eens een auto gekocht met wakkie hupseflups banden. Na een paar weken Dure michelins (pilot SX GT 195) achterop en de hele auto was veranderd. Superstil en veel meer grip.
Je merkt het....... maar positief
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik denk dat Bridgestone en Pirelli beide A merken zijn. Met inferieure banden denk ik ook dat je het merkt.
Dat kan geen kwaad, wel moeten de banden links en rechts van hetzelfde merk en type zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de beste en de nieuwste banden voor laten monteren, zodat je altijd een goede controle over de auto hebt. De wat oudere banden achter laten monteren.
Twee verschillende merken is niet ernstig, zorg er dan wel voor dat de voorbanden gelijk zijn. Achterbanden merk je er weinig van, alleen het gedrag van de auto kan er wel door worden beïnvloed.