Mag je als Nederlands staatsburger (wonende in Nederland), een rijbewijs halen in Mexico en dan met een internationaal rijbewijs in NL rijden?

Het gaat om dat ik hier gewoon in Nederland woon, dat ik mijn rijbewijs in Mexico ga halen, en dat ik het een internationaal rijbewijs van maak en vervolgens in NL 6 maanden rij. Ik heb van mijn omgeving gehoord dat ik dat niet mag, omdat ik al in Nederland woon(hele leven al) al kan ik daar nergens wat over vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
3.1K

Het beste antwoord

Neen, dat gaat niet lukken, tenzij je er een half jaar hebt gewoond:

Een voorwaarde voor het omwisselen van een buiten de EU afgegeven rijbewijs is dat het rijbewijs geldig moet zijn op het moment van de aanvraag. Ook moet uw buitenlandse rijbewijs zijn afgegeven in een periode van 1 jaar waarin u ten minste 185 dagen in het land van afgifte woonde. Als bewijsstukken kunt u bijvoorbeeld kopieën van uw paspoort (inclusief blanco pagina's), vliegtickets of een werkgeversverklaring, samen met salaris- of belastingdocumenten, opsturen. Als uw buitenlandse rijbewijs een verlenging is van een eerder rijbewijs uit hetzelfde land, moet u een bewijsstuk meesturen waaruit dit blijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Mexicaans rijbewijs kan sowieso niet omgewisseld worden.
http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetrijbewijs/buitenlandsrijbewijsomwisselen/Pages/Kanikmijnrijbewijsomwisselen.aspx

Andere antwoorden (3)

Komt u in Nederland wonen, dan kunt u nog een bepaalde periode gebruik maken van uw geldige buitenlandse rijbewijs. Deze periode is afhankelijk van het land waar u het rijbewijs heeft gehaald. Na deze overgangsperiode moet u een Nederlands rijbewijs hebben. In bepaalde gevallen kunt u uw buitenlandse rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs.
11 jaar geleden
Wil de je strenge CBR-eisen wellicht ontduiken;-?

Wat jij wilt, gaat niet. Zie hieronder.
Kan ik mijn buitenlandse rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs?

"In bepaalde gevallen kunt u uw buitenlandse rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Hieronder leest u welke voorwaarden wanneer gelden. In alle gevallen geldt dat u moet staan ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Ook moet u beschikken over een geldige verblijfstitel.

Buitenlands rijbewijs afgegeven in EU of EVA

Is uw rijbewijs afgegeven in een land van de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandels Associatie (EVA), dan kunt u uw rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. (...)

Voorwaarden rijbewijs afgegeven buiten de EU of EVA

Voor een aantal niet-Europese landen, zoals Japan en Israel, kunt u uw rijbewijs alleen omwisselen als deze geldig is voor een bepaalde categorie. Een volledig overzicht van deze landen vindt u op de website van de RDW.

Een voorwaarde voor het omwisselen van een buiten de EU afgegeven rijbewijs is dat het rijbewijs geldig moet zijn op het moment van de aanvraag. Ook moet uw buitenlandse rijbewijs zijn afgegeven in een periode van 1 jaar waarin u ten minste 185 dagen in het land van afgifte woonde. Als bewijsstukken kunt u bijvoorbeeld kopieën van uw paspoort (inclusief blanco pagina's), vliegtickets of een werkgeversverklaring, samen met salaris- of belastingdocumenten, opsturen. Als uw buitenlandse rijbewijs een verlenging is van een eerder rijbewijs uit hetzelfde land, moet u een bewijsstuk meesturen waaruit dit blijkt.

(...)

Buitenlands rijbewijs omwisselen bij gemeente

Voor het omwisselen van uw rijbewijs moet u naar de gemeente waar u staat ingeschreven. De gemeente stuurt de aanvraag door naar de RDW.

Opnieuw examen doen als omwisselen rijbewijs niet mogelijk is

Kunt u uw buitenlandse rijbewijs niet omwisselen, dan moet u een gewoon theorie-examen en praktijkexamen afleggen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Meer informatie over de examens vindt u op de website van het CBR.

Internationaal rijbewijs

Een internationaal rijbewijs is een vertaling van een nationaal rijbewijs. Een internationaal rijbewijs kunt u niet omwisselen voor een Nederlands rijbewijs.
Computoon
11 jaar geleden
Ik ben van mening van niet. Een buitenlands rijbewijs dat buiten de Europese unie is gehaald is nog 185 dagen geldig na de VESTIGING in Nederland. Aangezien u altijd in Nederland gevestigd bent geweest gaat dit niet op.

In feite is uw Mexicaanse rijbewijs dus per direct ongeldig om in Nederland te rijden. Bovendien kan een Mexicaans rijbewijs niet omgeruild worden voor een Nederlands rijbewijs zonder eerst opnieuw examen te doen.