Welk voertuig is schuldig aan een kettingbotsing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
altijd de middelste!

Het beste antwoord

Er zijn te mogelijkheden om hier een klip en klaar antwoord op te geven, daarom even een opsomming wie er allemaal schuldig kunnen zijn.

De bestuurder van het eerste voertuig:

Deze kan onnodig en plotseling zijn voertuig tot stilstand brengen zonder verkeersnoodzaak.

Bestuurders van de daaropvolgende auto"s:

Deze hebben onvoldoende afstand bewaard om op tijd tot stilstand te komen, met uitzondering van;

Die bestuurders die wel tijdig gestopt waren maar waarvan de volger met een dusdanige snelheid achterop het voertuig is gereden dat het voertuig tegen de voorganger is geschoven.

Die bestuurders die zich kunnen beroepen op dat de voorganger onnodig en plotseling zijn voertuig tot stilstand heeft gebracht zonder verkeersnoodzaak.

Kettingbotsingen zijn voor juristen en verzekeraars mooie gelegenheden om samen de degens te kruisen om zoveel mogelijk geld los te krijgen of zo weinig mogelijk te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat het eerste voertuig ook een veroorzaker kan zijn door onnodig te remmen mis ik in de andere antwoorden. Daarom vind ik dit antwoord de beste

Andere antwoorden (3)

De achterste die iets heeft geraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet als de voorste als een gek op de rem trapt terwijl er niks aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij achter op een auto klapt, ben jij -hoedanook- altijd schuldig.
Het is zelfs zo dat als jij van achter wordt aangereden (al sta je stil), en door die klap knal jij op je voorganger, de schade van de voorganger op jouw verzekering gaat..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet altijd zoveel afstand houden dat je ten alle tijde op tijd kunt stoppen, zo niet dan ben je fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet altijd degene die achterop rijdt, je mag ook niet zomaar in de remmen gaan,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de remmen gaan mag en wordt niet beboet. Het is immers de verantwoordelijkheid van elke automobilist om voldoende afstand te houden. Dit gaat altijd op, al is de praktijk soms anders.
Iedereen die onvoldoende afstand heeft gehouden om tijdig te kunnen stoppen.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe wil je dat bepalen; de achterste druk vaak het hele zaakje op zodat iedereen tegen iedereen staat.
Elk voertuig dat betrokken is in een kettingbotsing is aansprakelijk voor de schade van zijn voorganger. Dus alleen het voorste voertuig gaat geheel vrijuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Durf ik niet zo te stellen, als de voorste zonder aanleiding plots op de rem gaat staan is hij weldegelijk aansprakelijk voor de ontstane schade.