Waarom wiebelt mijn auto bij stationair draaien?

Mijn nieuwe auto "wiebelt" tijdens stationair draaien. Dit gebeurt *alleen* bij warme motor.

Het motorgeluid is constant, de toerenteller wiebelt niet.

De inzittenden zitten onregelmatig wat te schudden. Alsof de motor onregelmatig loopt, hoewel dat dus verder nergens aan te merken is.

Buitentemperatuur net boven het vriespunt.

Het gebeurt zowel direct na een lange rit op de snelweg (zeg maar: bij de stoplichten onderaan de afrit) als na een flink aantal stadse kilometers.

Bij koude motor is er niets aan de hand.

Het is een diesel van 2007.

Waar kan dit aan liggen? Moet ik terug naar de garage?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
15.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het een automaat? Dan zou het toerental ook te hoog kunnen staan bij stationair lopen.

Het beste antwoord

Het lijkt mij dat als je auto wiebelt dat dit een gevolg is van een motor die tijdens het draaien op en neer kantelt.
Dit zou erop kunnen duiden dat je motorophanging kapot is. Afhankelijk van het merk en type kunnen er verschillende ophanging voorkomen. Wat je moet laten controleren is of deze allen nog in orde zijn. Sommige zijn olie gevuld en kunnen lekken.
Wellicht dat dit probleem zich al langer voordoet maar je het pas bemerkt met bepaalde omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik zou ook denken aan de rubbers van de motorophanging. Kijk eens na een langere rit onder de motorkap wat er gebeurt. Dan kan je ook beter horen hoe de motor "loopt".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een probleem met de motor ophanging of met de motot zelf als je motot op drie poten loopt wiebelt hij ook dit betekent dat er een klep lek is en gaat flink in de papieren lopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat één van de drie rubberen ophangingsblokken van de motor warm wordt als je auto op ralenti draait.Dat komt omdat hij te dicht bij de uitlaat staat ofwel omdat hij los staat en dan moet je hem even laten vastzetten.Niet zo erg dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat er (bij stationair draaien) een onbalans in je motor zit. Hierdoor zou hij kunnen gaan wiebelen. Dit onbalans zal je dus in de motor moeten (laten) opzoeken.
Een goed afgestelde motor is in balans en wiebelt NIET! Maar.... Het kan vele oorzaken hebben, zoals een slechte verbranding of te weinig brandstoftoevoer op één of meerdere cilinders. Ook kan het inspuitmoment verkeerd zijn afgesteld almede onvoldoende compressie. Compressie is erg belangrijk voor een dieselmotor omdat hiermee de verbrandingstemperatuur wordt opgebouwd. Bij hogere toeren zal deze temperatuur wel worden bereikt maar bij stationair draaien en compressieverlies kan een cilinder het laten afweten waardoor er een onbalans in je motor ontstaat. Controle en Reparatie: Dit is een specifiek stukje vakwerk dat door een garage moet worden uitgevoerd. Zij hebben de speciale apperatuur om dit te controleren. Resumerend: Een goed lopende motor mag stationair niet wiebelen en de ophanging van je motor is zeker niet bedoeld om dit te compenseren. Uiteindelijk heeft de ophanging hier van te lijden en zal deze op den duur defect gaan. Mvg. en Succes.