Moet je de boete betalen als je wordt geflitst tijdens je rijdles?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Het beste antwoord

Nee. Bij rijles rijd je onder toezicht. De instructeur moet ze betalen (of zijn werkgever).

Toegevoegd na 2 minuten:
De instructeur is de juridische bestuurder.

Toegevoegd na 6 minuten:
Voor motorrijles geldt dit niet. Dan is de leerling (de feitelijke bestuurder) ook de juridische bestuurder en zijn eventuele boetes voor de leerling.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De instructeur is verantwoordelijke voor zijn leerling. En daarom zal de instructeur of de rijschool de boete krijgen.

De boete wordt gestuurd naar de eigenaar van de auto. En de eigenaar van de auto dient aan te tonen, dat deze tijdens de moment van de overtreding niet verantwoordelijk was voor de overtreding. In normale woorden als de eigenaar op het moment van flitsen niet de bestuurder was of niet in de auto zat, dan moet iemand anders de boete betalen.
Maar het maakt de overheid niet uit wie de boete betaalt als het maar betaald wordt.

Maar ik zou deze vraag ook stellen aan je rijschool, want door het antwoord kun je veel leren van de verkeersregels en zo. Want waarschijnlijk kunnen zij het veel beter uitleggen, want uitleggen van regels van het verkeer is hun vak.
'Lees maar de algemene overeenkomst met rijschool maar door en zoek op "boete" en/of "risico".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee zeker niet.
De auto heeft een kenteken. Als er geflitst word dan is dat niet jou kenteken. Op de kenten van een auto staan heel veel gegevens. Als er geflitst word dan staat het dus niet op jou gegevens, dus hoef jij niks te betalen !

Ps. De instructeur is verantwoordelijk voor wat er met de auto gebeurd