Waarom gebruiken piloten altijd handboeken als een probleem optreedt. Waarom stoppen ze die info niet in een computer bijvoorbeeld.

Gaat een stuk sneller. Desnoods neem je drie laptops mee, voor als er 1 stuk gaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (8)

Een pc kan hangen, een vliegtuig niet...

Maar ik betwijfel of ze altijd handboeken raadplegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oude piloten hebben niet leren omgaan met laptops onder hun opleiding dus dat is niet geschikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot de spaceshutlle aan toe met vijf controllerende computersystemen, worden standaard procedures alsmede nood procedures altijd gedaan via gedrukte draaiboeken.

Dit wordt gedaan om ieder elektronisch c.q. elektrisch falen uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het slaapt beter met je voorhoofd op een handboek dan op een PC.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zoekt makkelijker in een boek als je in een stressmoment zit. Even index zoeken, paginanummer erbij en vinden. Makkelijker dan met een laptopmuis zitten kloten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een zo complex systeem is het van groot belang dat bij storingen men exact de juiste procedure volgt. je hebt immers maar 1 kans. Een boek heeft nooit een lege accu of een defect. Beide zou misschien kunnen, maar veel gaat al via de inetrne systemen. De piloot wordt al door een pc op de storing gewezen

Het boek zal de piloot exact door de procedure helpen en als het goed is oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de vliegtuig handboeken het altijd doen. Ieder elektronisch systeem kan falen (storing, virus etc.) een boek daar in tegen is er altijd.
De boeken hebben ook een heel logische indeling met chapters en sub chapters dus het zoeken gaat snel en gemakkelijk. Ieder systeem heeft een eigen hoofdstuk, het hydraulische systeem heeft b.v. hoofdstuk 29 en via de tab bladen kunnen ze in een keer het benodigde hoofdstuk openen.
De nieuwere generatie vliegtuigen zijn trouwens wel uitgerust met een elektronisch A.R.G en A.M.M.(aircraft reference guide en aircraft maintenance manual) wat prima werkt maar voor het failsafe systeem zijn de boeken nog steeds aan board.
De boeken zullen dus nog een hele tijd naast de elektronische systemen blijven bestaan en puur uit failsafe oogpunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor noodsituaties wil ik geen laptop. Die staat namelijk ergens n een hoek en wordt nooit gebruikt (want er zijn zo goed als nooit noodsituaties) en dus is de batterij leeg. Van alle 3.
Mocht de batterij niet leeg zijn dan zet ik hem aan... Windows starten.... koffie drinken... wachten... programma met de handboeken openen en dan ctrl-f spammen om de goede bladzijde te vinden. Die dan moeten lezen vanaf een computerscherm in een vliegtuig dat stuitert door de turbulentie.

Optie 2: papieren QRH (Quick Reference handbook). Klein en altijd onder handbereik. Er gebeurt iets (motor valt er af). Je doet je dingen die je uit het hoofd moet doen; pakt je QRH; zoekt in de index "Engine Separation" en je bent binnen 5 seconden waar je zij moet.

Ofte wel: Sneller, lichter, goedkoper, handiger en betrouwbaarder.

Thuis lees ik om systemen te bestuderen overigens wel vanaf mijn computer. Dan zit ik gewoon aan tafel en heb ik zeker weten de meest recente edities. Maar dat zijn beduidend uitgebreidere werken dan die QRH waar je de problemen mee oplost.