Mogen kleine gas aanstekers mee in het vliegtuig?

Ik heb een oude cartier aansteker die ik graag mee wil nemen als cadeau voor iemand in het buitenland. Nu ga ik met het vliegtuig en wil ik graag de aansteker inclusief verpakking en 2 kleine aanvullers mee nemen. Weet iemand of dit gewoon kan? Of zitten er regels aan verbonden?

Picture for question
een jaar geleden
4K
Amadea
een jaar geleden
Alleen een lege aansteker. Ontbrandbare vloeistof is absoluut verboden.
LeonardN
een jaar geleden
https://www.klm.nl/information/baggage/restricted-items-checked-baggage
(scroll en open "Explosieven en ontvlambare stoffen")
"Kleine aanstekers en veiligheidslucifers mogen alleen mee als ze op de persoon worden gedragen, niet als handbagage."
ronron1212
een jaar geleden
Ik heb nog nooit problemen gehad met aanstekers in de handbagage.
LeonardN
een jaar geleden
Ik heb nog een nooit een boete gehad voor door rood licht rijden met de fiets. Ik heb dat vrij vaak gedaan.
ronron1212
een jaar geleden
@leonardN heb jij even geluk gehad. Voor het meenemen van aanstekers in het ruim heb ik wel eens problemen gehad. Maar je mag gewoon een aansteker meenemen in je handbagage.
Ik heb je het al vaker gezegd ik reis erg veel met het vliegtuig ik rook als een ketter en heb dus altijd aanstekers in mijn handbagage en die is ook vaak genoeg gecontroleerd. Maar ja
LeonardN
een jaar geleden
"en heb dus altijd aanstekers in mijn handbagage en die is ook vaak genoeg gecontroleerd"
Dat geloof ik zo, maar dat is de vraag niet. Kijk maar wat er gebeurt als je de vraag maakt:
Mag je door rood licht fietsen?
En dan weer mijn reactie erbij pakt.
"Ik heb nog een nooit een boete gehad voor door rood licht rijden met de fiets. Ik heb dat vrij vaak gedaan." Die reactie is dan nietszeggend, een drogreden zo je wil.
Het kan best dat jij meermaals TEGEN de regels in een aansteker in je handbagage had (en die bijvoorbeeld) eigenlijk op de persoon had moeten dragen.
Of dat je vliegt met een maatschappij die het in het geheel verbiedt, maar in de meeste gevallen toch toestaat.
Of dat jij toevallig met een maatsch. vliegt die het niet verbiedt Er is in de praktijk vaak een verschil in wat mag, en wat onbestraft blijft/onproblematisch blijkt. Stellen dat jij jaren ergens geen problemen mee hebt gehad is in mijn optiek hier een een drogredenering.
Het zegt niks over het "mogen" deel.
ronron1212
een jaar geleden
@LeonardN ik heb altijd aanstekers bij me en ik reis meer dn 10 keer per jaar en al meer dn 40 jaar. Wel eens gepakt met aanstekers in ruimbagage waarschuwing gehad en aanstekers kwijt in handbagage werd toen gezegd.

Antwoorden (1)

"Mogen kleine gas aanstekers mee in het vliegtuig?"

Dat ligt aan de vervoerder. En ook weer aan hoe je het dan weer meeneemt; handbagage/ruimbagage/op de persoon

KLM:
https://www.klm.nl/information/baggage/restricted-items-checked-baggage
(scroll en open "Explosieven en ontvlambare stoffen")
"Kleine aanstekers en veiligheidslucifers mogen alleen mee als ze op de persoon worden gedragen, niet als handbagage."
In diezelfde paar regels die je daar opent kan je dan ook interpreteren dat de vullers NIET meemogen.
Gas en gasflessen, zoals butaan, propaan en acetyleen.
(Wat vrij tegenstrijdig is met het eerdere, maar goed)

Transavia
https://www.transavia.com/nl-NL/veelgestelde-vragen/handluggage/
Handbagage (NEE)
"
Ontplofbare en ontvlambare stoffen, zoals een aansteker.
"

Ruimbagage (Onduidelijk)
"
Je mag vloeistoffen en spuitbussen meenemen in je ruimbagage.
Let er wel op dat bepaalde vloeistoffen en spuitbussen onder de categorie verboden voorwerpen vallen.
Deze mag je nooit meenemen in je bagage.
Mocht je twijfelen over jouw bagage, neem dan contact op met het Service Centre of de servicebalie op de luchthaven.
"

Ryanair (Nee)
https://www.ryanair.com/nl/nl/nuttige-informatie/Klantenservice/algemene-voorwaarden/termsandconditionsar_1201131230
Brandbare vloeistoffen, waaronder benzine, methanol, ontvlambare vaste en reactieve stoffen, waaronder magnesium, aanstekers, vuurwerk, rookgranaten/cartridges

Maw. Je zal dus per maatschappij moeten kijken en in sommige gevallen contact op moeten nemen.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Welke vliegtuig maatschappij controleert dat? Je wordt gecontroleerd door de security op het vliegveld die controleren de handbagage en de persoon. @LeonardN
LeonardN
een jaar geleden
Het gaat er niet om of iets gecontroleerd wordt of niet.
Het gaat er om of iets MAG. Als ik 's nachts door rood licht rij (goed om me heen kijk dat de heel buurt leeg is), dan wordt er dan dus ook niet op gecontroleerd en krijg ik dus geen boete.
Maar dat zegt niets over wat MAG. Jij lijkt iets te willen zeggen over de KANS om gepakt te worden, dan wel de kans dat er iets over gezegd wordt.
Die is nihil, of nul, maar dat is nu de vraag niet.
ronron1212
een jaar geleden
@LeonardN heb je ooit wel eens in een vliegtuig gezeten ooit wel eens op een luchthaven geweest Dan zou je weten als iets niet mag dat het ook gecontroleerd wordt. Je handbagage wordt door een scanner gehaald en daar zien ze echt alles op.
ronron1212
een jaar geleden
In juli nog weg geweest had per ongeluk een grote fles Nivea in de handbagage en een paar aanstekers enz. De creme moesten we achter laten maar de aanstekers mochten gewoon mee.
LeonardN
een jaar geleden
"Welke vliegtuig maatschappij controleert dat?" Wellicht geen. En dan heb je dus het probleem van niet mogen en geen controle. Wat in de praktijk dus vaak zal leiden dat iets vaak gebeurt, maar niet MAG. Het lijkt erop dat je mijn algemene punt niet begrijpt.
Jij hebt het er niet over wat wel of niet mag.
Jij hebt erover hoe groot de kans is het bij je hebben van een aansteker tot een probleem zal leiden. Ik ben het volledig met je eens dat wat geschreven staat, en wat in de praktijk gebeurt hier elkaar vaak zullen ontlopen.
Maar nogmaals de vraag is wat MAG, niet waar je mee wegkomt, of waarbij de security van een luchthaven, onjuist de regels van een luchtvaartmaatschappij vertegenwoordigt.
ronron1212
een jaar geleden
@LeonardN internet zegt het dus het is zo de praktijk is anders de controle vind het goed maar dan is dan geluk. Ik wens je weer veel succes en ik geef nooit meer een reactie op jouw verhalen
LeonardN
een jaar geleden
"de praktijk is anders"
Precies mijn punt, wat in de praktijk GEBEURT zal in deze vaak iets anders zijn, dan wat in theorie MAG. Op zich ben ik het voor een ontzettend groot deel met je eens. Als de vraag was.
"Hoe groot is de kans dat ik met een aansteker op zak/in mijn bagage zonder problemen/opmerking op bestemming kom?"
Dan zou mijn antwoord iets zijn als "Een kans van tegen de 100%" zijn en dan zouden praktijkvoorbeelden als die van jou dat antwoord perfect kunnen ondersteunen.
En dat zou dan onafhankelijk zijn van de vliegtuigmaatschappij, ook als die het in alle toonaarden verbieden, zoals RyanAir.
Ik gok namelijk ook dat RyanAir vliegers de hele dag door hun aansteker op bestemming krijgen.