In hoeverre zijn er anno 2012 maatregelen in de nederlandse luchtvaart genomen tegen het aerotoxisch syndroom?

Ik ga binnenkort vliegen en zocht op gewicht en afmetingen van bagage en handbagage. Toen
las ik over dat personeel en passagiers bij het vliegen regelmatig blootgesteld worden aan giftige dampen door lekkage van olie in de motor (daar komt de lucht voor de airco/cabine binnen). Dit is te ruiken als wet socks / natte sokken lucht.

Er zijn mensen met behoorlijke neurologische schade door neurotoxines door toevoeging van anti wear-additieven aan olie (o.a. TCP die bij chemische oorlogsvoering wordt gebruikt en voor onvruchtbaarheid kan zorgen). Dit kan zelfs al gebeuren na 1 keer blootgesteld te zijn aan teveel damp. Lijkt me zeker geen aanrader als je zwanger bent, een baby of kind hebt en wilt vliegen. Overigens schijn het dat grapefruit de schade van TCP kan verminderen.

Zijn er anno 2012 filters geplaatst, is er detectieapparatuur of wordt het nog steeds in de doofpot gestopt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Geen extra filters, geen detectie en men doet nog onderzoek.
Cabinelucht bestaat uit 50% oude gefilterde lucht en 50% bleedair. Bleedair wordt uit de hogedrukcompressor van de motor afgetapt. In een airco unit wordt het gekoeld en daarna gemengd met oude gefilterde lucht. Dan gaat het de cabine en cockpit in.
In de bleedair kan olie of hydraulische vloeistof komen door een lek in de motor of airco unit. Je ziet dan een mist in de cabine en ruikt de natte sokken.
Als ik het goed begrijp zijn er onderzoeken die het bevestigen en ontkennen.
De meeste incidenten zijn met de B767 en de BAe146.
De gevolgen zijn per persoon verschillend. Als je je echt zorgen maakt kan een masker met een actief koolstof filter helpen volgens de site.
Mocht het je overkomen dan gelijk een dokter opzoeken en de diverse tests laten doen.
En het melden bij de ILT op grond van EU richtlijn 2003/42.
Of wachten op de B787 die geen bleedair gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Hoewel er verschillende onafhankelijke studies zijn gedaan[5][6][7] die gerelateerde gezondheidsproblemen aan het licht hebben gebracht, is men er bij een lopend onderzoek in opdracht van de Britse regering (Department for Transport) niet in geslaagd een verband te leggen met gezondheidsproblemen op de lange termijn." (wikipedia)

Zolang het probleem niet erkend is kun je van de luchtvaartmaatschappijen geen serieuze actie verwachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Zou je een link kunnen toevoegen naar het Wikipedia-artikel waaruit je citeert?
Het lijkt mij een technisch onzinnig verhaal.

De motoren hangen onder de vleugel en de brandstof die erin gepompt wordt gaat er aan de achterkant weer uit. Als het lekt of niet verbrand hangt dat dus de bij if achter vliegtuigmotor. Dit ook nog even met zo een 900 km per uur. Dus dat is weg voordat je hem ziet.

De airco en andere inlaten zitten op een dusdanige plaats ingebouwd dat die uitlaat en dampen er niet kunnen komen. Immers anders heb je sowieso al uitlaatgas binnen. De motorensystemen en de airco zitten ook volledig los van elkaar.

Als je het hebt over wetsock geur, is dat een geur die ook voorkomt als een airco of luchtsysteem vuile of verstopte filters heeft EN!! als er vocht in het systeem zit.
Wat zelfs in en vliegtuig wel eens wil leiden tot een straal water in je nek als je er als passagier zit.

Ik vindt dit verhaal een beetje in dezelfde categorie passen als dat de contrails (Witte strepen die je achter vliegtuigen soms ziet) chemische middelen zouden zijn om mensen te brainwassen.