Waarom zijn de raampjes van een vliegtuig rond?

Heb nog nooit een vliegtuig gezien met vierkante raampjes.

(Ik bedoel niet de cockpit, maar de raampjes voor de passagiers)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De raampjes zijn niet helemaal rond, maar hebben wel afgeronde hoeken. Dat is zo niet bedacht voor de raampjes zelf, maar voor de gaten die daarvoor in de romp zitten. Vierkante gaten kunnen veel minder goed de krachten opvangen die er door veel oorzaken vrijkomen op die romp. Scherpe hoeken scheuren makkelijk...
escape
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
juist +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd kan alleen nog geen plussen geven

Andere antwoorden (6)

Die kunnen beter tegen de hoge druk , een boog verdeeld de krachten die erop komen gelijkmatiger dan een recht raam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er zo min mogelijk spanning op de wanden
moet staan . De hoeken van rechthoekige ramen
zouden breuk tengevolge kunnen hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad u eens aan Aircrash Investigation te bekijken.

Vroeger waren ramen daadwerkelijk echt vierkant. Dit heeft een keer (in 1957 als ik het goed heb bij een Continental, gloednieuw Brits vliegtuig toen) geleid tot een massale decompressie waarbij vele slachtoffers vielen, hierna is besloten de raampjes een meer een ronde vorm te geven aangezien hierdoor de druk beter verdeeld werd en het ook stukken veiliger was.

Althans, zoiets kan ik me nog van die ene episode herinneren. Dacht dat het een special was, niet meer zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van de eerste straalvliegtuigen voor passagiers had vierkante raampjes.
Dit type was de Comet, en verscheidene Comets stortten na een tijdje neer.
Het bleek dat metaalmoeheid door het uitzetten en krimpen van de drukcabine tot scheuren leidde, deze scheuren ontstonden steevast bij de rechte hoeken van de raampjes.
Bij naderhand ontworpen vliegtuigen werd daarom deze zwakke constructie vermeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het raampje is zo sterk als het zwakste punt .
En als het vierkant was dan was de hoek het zwakste punt geweest .
Daarom zitten er rondingen aan om het raampje sterker te maken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit komt omdat omdat de cabine onder druk staat

als je op de grond staat zijn er genoeg lucht deeltje om gewoon te kunnen ademen. maar als je naar bv 10km hoogte vliegt zijn er minder luchtdeeltjes. De lucht is ijler waardoor een mens niet kan ademen. om te zorgen dat een mens toch kan ademen staat de cabine onder druk, daar pompen ze net zoveel lucht deeltjes in zodat je kunt ademen. Op de cabine komen grote krachten te staan omdat het druk verschil groot is. Als er veel lucht deeltje zijn is de druk hoog en als er weinig zijn dan is er een lage druk

de kracht drukt ook op een raam als je een vierkant raam hebt dan heb je 1 meer oppervlak dus meer krach 2 is minder sterk, als je een rauw ei tussen 2 vingers knijpt springt het kapot maar als je jouw hand er omheen vouwt is het super sterk. rond is sterker dus ronde raampjes zijn sterker. Daarnaast hebben ronde raampjes minder last van "slijtage" door telkens onder druk worden gezet waar vierkante raampjes wel last van hebben.

hier kwamen ze achter na de comet. de comet was het eerste straalvliegtuig voor passagiers. hij had vierkanten raampjes toen. toen er 1 een aantal vluchten had gemaakt en op weg was van rome naar londen en brak open boven de middellandse zee. een tijdje later gebeurde het weer. toen hebben ze de raampjes rond gemaakt en sindsdien zijn alle passagiers raampjes rond. er is een air crash investegatio aflevering van gemaakt