Vliegtuig gemist buiten mijn schuld om. Kan ik de nieuwe tickets verhalen op vliegtuigmaatschappij?

We zouden om 17.30 vanuit Istanbul met Austrian Airways terugvliegen naar Amsterdam (tussenstop Wenen). Omdat wij in Izmir verblijven, zijn wij op dezelfde dag van Izmir naar Istanbul gevlogen. De rek die ik had ingebouwd was circa 2 uur. Vlucht van Izmir naar Istanbul (met Pegasus Airways) had een uur vertraging, waardoor wij uiteindelijk een half uur voor tijd aankwamen bij de inchechbalie (Austrian Airways). Wij werden helaas niet meer toegelaten, wij waren te laat. Voor onze neus checkten nog wel mensen in, waarschijnlijk mensen die standby (werknemers vliegveld) of op de reserve lijst stonden. Gevolg: Nieuwe tickets gekocht, vertrek 6 uur later met Turkisch Airlines, EUR 1.300 armer (4 personen). Wat kan hier tegen doen? Kan ik de nieuwe tickets verhalen op Austrian Airways of Pegasus of de touroperater bij wie ik de tickets had geboekt? Wij hebben gewoon een doorlopende reisverzekering.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (6)

De touroperator.
Alleen.... je hebt iets doms gedaan.
Je had de operator meteen moeten bellen bij het missen van je aansluiting. Dan hadden zij de rest van je vlucht kunnen regelen. Nu wordt het een heel moeizaam gedoe om dat hele bedrag te claimen. Toch succes gewenst!

Toegevoegd na 1 uur:
Toch snap ik er niks van.
"Mocht u door toedoen van de luchtvaartmaatschappij of in overmachtsituaties uw aansluitende vlucht missen, zal de maatschappij er zorg voor dragen dat u op de eerstvolgende beschikbare vlucht mee kunt", staat overal.
Hebben jullie daar wel op gehamerd?
AWM
14 jaar geleden
Pegasus Airways heeft je vertraging veroorzaakt, maar nou hangt het er maar net vanaf waardoor die Izmir-Istanbul-vlucht vertraagd was. Was het bijv. door slecht weer, dan geldt dat als ''overmacht", waarvoor een maatschappij niet aansprakelijk gemaakt kan worden. Was het, omdat er een technisch mankement aan het vliegtuig eerst gerepareerd moest worden, zijn ze wel aansprakelijk. Maar er is nóg een catch : had je een doorlopend ticket Izmir-Istanbul-Wenen-Amsterdam? Of had je twee losse tickets, één voor Pegasus, en nog één voor Austrian? Had je één doorlopend reserveringsnummer voor allebei de vluchten, of twee "losse" boekingen?
De beste weg is inderdaad via je touroperator : die kunnen precies zien hoe je boeking tot stand gekomen is.
Die moeten dan verder met Pegasus in de clinch, als het geen "overmachtsituatie" is tenminste. En zij kunnen je dan ook verder adviseren ivm. het verhalen van je nieuwe tickets op je reisverzekering.

Ik hoop, dat jullie evengoed een fijne vakantie hebben gehad.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet zeker dat je dit niet kunt terug verhalen. Pegasus en Austrian Airways zullen gewoon beweren dat je rekening had moeten houden met een eventuele vertraging, wat heel normaal is met goedkopere, interne (charter) vluchten. Als de inchecktijd voorbij is, houdt het gewoon op, hoe lullig dat ook moge zijn. Dat anderen er nog wel doorheen kwamen, daar heb jij niks aan en je weet ook de reden daarvoor niet. Regels zijn regels.
Begrijp me goed, ik wil je niet op de vingertjes tikken of je veroordelen, maar zo werkt het nu eenmaal.
Maar ik zou het wel proberen via je reisverzekering. Je hebt toch niks meer te verliezen.
Hoop dat je ondanks deze tegenslag toch een leuke vakantie heb gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Mijn idee
Nee ik denk het niet.
Het is je eigenschuld dat je , je vliegtuig niet heb genomen daarom ben je gewoon je tickets kwijt.

Een vriendin van mij had een appartement geboekt en die kon even later niet meer, omdat ze geen annuleringsverzekering had vervielen haar tickets ook gewoon zonder vergoeding of.. ze was verplicht om toch die vlucht te nemen omdat haar tickets anders zouden vervallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat er niets over in de voorwaarden die je hebt ontvangen bij boeking? (bijvoorbeeld wat te doen als je je vlucht mist)
Het lijkt mij ook dat je contact op had moeten nemen met je touroperator en via hen opnieuw had moeten boeken, je had ook met hen de overeenkomst afgesloten, en dat zou ik zeker alsnog doen, overleg met hen.

Van de andere kant begrijp ik dat jullie stoelen alsnog verkocht zijn, op basis daarvan kun je in ieder geval bij Austrian Airways een verzoek indienen tot teruggave onder aftrek van administratieve kosten, omdat ze de stoel 2 keer verkocht hebben en er wat dat betreft voor hen geen verlies is, maar dubbele winst, maar dan gaat het om de oude tickets.

Ik heb ooit op een camping gewerkt en als mensen daar annuleerden en wij kregen een nieuwe boeking binnen voor die plaats, moest het geld, onder aftrek van administratieve kosten terug naar de eerste boeker, omdat diegene anders ook recht bleef houden op de gehuurde plaats. Ik weet niet of dat een regel van die camping was of een algemene regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, kun je niet verhalen. Je hebt het zelf veel te krap genomen. Drie uur is normaal als je zelf geboekt heb in meerdere tickets. . Er zijn omstandigheden, namelijk als het 1 ticket is, desnoods bij verschillende maatschappijen, dat ze zelfs het vliegtuig vasthouden tot je er bent, maar dat moet dan door de aanvliegende maatschappij worden geregeld. Ik vloog vaak Singapore, Frankfurt, Toulouse op 1 set tickets en als ik dan te laat in Frankfurt arriveerde, dan zorgde Singapore Airlines ervoor dat het toestel in Frankfurt wachtte tot het vliegtuig uit Singapore was geland en ik de tijd had om in te stappen. Let wel, ik had bij Singapore Airlines Singapore-Toulouse geboekt. Overigens dat doen ze niet alleeen voor mij, want zo'n vliegtuig uit verweggistan zit vol met passagiers die overal heen moeten, die kan je niet zo in de steek laten. Bovendien is de service van goede maatschappijen als Singapore Airlines niet vergelijkbaar met andere maatschappijen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar ik heb de vlucht van Donderdag 00.30 eens geinterpreteerd als, 8.00 uur donderdag uit het hotel weg, dan ben ik goed op tijd, maar toen moest wel nieuwe tickets kopen. Ik had namelijk de dag ervoor moeten vertrekken.