Hoe gebeurt de hoogtemeting in een vliegtuig?

Ik heb vroeger (al heel lang geleden) geleerd dat dit gebeurt door de luchtdruk te meten maar daar geloof ik dus niets van.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K
gvrox
10 jaar geleden
Waarom geloof je daar niets van ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me ook onnauwkeurig. lagedruk gebied/hoge drukgebied. Maar is het dan waar gvrox? Ik geloof er ook geen snars van namelijk.
gvrox
10 jaar geleden
De luchtdruk wordt nog steeds gebruikt als referentie, maar bij hoogtes onder de 2500 voet wordt de radiohoogtemeter gebruikt die de hoogte t.o.v. de grond aangeeft, terwijl de (luchtdruk)hoogtemeter de hoogte t.o.v. zeeniveau geeft. Het verschil tussen hoge/lagedrukgebieden is geen probleem, je hoeft namelijk niet exact je hoogte te weten zo lang alle vliegtuigen dezelfde "afwijking" hierin hebben.
Bordensteker
10 jaar geleden
In september 2013 was er een vraag over bepaalde markeringen op vliegtuigen. De toen gegeven antwoorden kunnen uw best begrijpelijke ongeloof wellicht verder doen afnemen. Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/vliegtuigen/waarvoor-dient-ding-romp-vliegtuig.455180 De juiste meting van de statische luchtdruk buiten het vliegtuig is vanouds zeer belangrijk, en het belang is in recente jaren nog toegenomen omdat men sinds een aantal jaren in de hogere luchtlagen het vereiste hoogteverschil tussen tegemoetkomende en/of elkaars pad kruisende vliegtuigen heeft gehalveerd. Om dat veilig te kunnen doen moesten er hogere eisen worden gesteld aan de meetnauwkeurigheid van de luchtdruk.
Het mooie van deze toepassing is dat je ook helemaal nergens van afhankelijk bent onderweg. De luchtdrukmeting komt tot stand zonder enige bijdrage vanaf de grond, want onderweg tijdens de kruisvlucht gebruikt iedereen dezelfde hoogtemeterinstelling, namelijk iedereen meet ten opzichte van het drukvlak van 1013,2 hectopascal. Zeg maar ten opzichte van zeeniveau, alleen dan met correcties voor hogedrukgebieden en lagedrukgebieden. Alleen bij het naderen van de bestemming moet een vanaf de grond doorgegeven hoogtemeterinstelling worden ingegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onder de 2500' wordt nog steeds gewoon de druk als hoogtemeting gebruikt. De radiohoogtemeter gebruik je eigenlijk alleen in het allerlaatste stukje voor de landing, vanaf een meter of 30 boven de grond. Daarboven (tot 2500') geeft hij ook wel een indicatie, maar die is niet leidend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals je in eerdere reacties al kan lezen is het echt waar. Misschien wel leuk om te melden dat een vliegtuig normaliter 3 aparte gescheiden systemen heeft om de hoogte door middel van de luchtdruk te meten. Een voor de captain,een voor de co en een backup systeem. Een van de taken van een piloot is om een crosscheck uit te voeren waarbij je kijkt of alle meters hetzelfde aangeven.

Het beste antwoord

Er zijn verschillende systemen:

In de luchtvaart gebruikt men hoogtemeters die de hoogte aangeven volgens een rekenkundig model: de International Standard Atmosphere (ISA). De hoogte wordt internationaal aangeduid in voeten ten opzichte van zeeniveau. Omdat de aanwijzing van een hoogtemeter varieert met luchtdrukverschillen, is een instelling op de hoogtemeter aangebracht die door de piloot op de juiste luchtdruk wordt ingesteld. Deze wordt door de luchtverkeersleiding doorgegeven. Dat kan lokaal zijn op een luchthaven.

Een ander type hoogtemeter maakt gebruik van radar. Een hoogtemeter die volgens dit principe werkt geeft niet de hoogte boven zeeniveau aan, maar de afstand tot de grond en/of obstakels onder het vliegtuig. De radiohoogtemeter ook wel genoemd 'radarhoogtemeter' wordt in de commerciële luchtvaart gebruikt onder andere tijdens de automatische landing. Ook het Ground proximity warning system gebruikt de gemeten hoogte boven het terrein bij het bepalen van het afgeven van een waarschuwing. De radiohoogtemeter geeft dus de hoogte AGL (above ground level) aan.

Een modernere manier is met behulp van navigatiesatellieten, zoals het GPS-systeem. Met behulp van GPS kan met een 2-dimensionale meting de locatie bepaald worden. Met behulp van een 3-dimensionale meting kan ook de hoogte worden bepaald. GPS mag niet als primair navigatie-instrument in de luchtvaart worden gebruikt, maar alleen als controlesysteem voor de plaatsbepaling tijdens de kruisvlucht.
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Nee hoor. http://www.kowoma.de/en/gps/positioning.htm

Andere antwoorden (2)

Vroeger werd inderdaad door het meten van luchtdruk bepaald hoe hoog het vliegtuig (ongeveer) zat. Tegenwoordig gebeurt dat tot op de meter nauwkeurig via GPS.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat gaat op luchtdruk. Op lage hoogte wordt deze gecorrigeerd vor de druk op zeeniveau zodat als je hoogtemeter zegt dat je op dezelfde hoogte zit als het vliegveld, je ook daadwerkelijk bij de grond bent en niet 200 meter lager, op grotere hoogte niet, zodat als he hoogtemeter zegt dat je op 37.000 voet zit, je in de praktijk ook best op 35873 of 38357 kan zitten. Dat maakt niet uit, want de rest van de vliegtuigen zit ook op een 'drukhoogte', en dat is zelfs erg practisch omdat de prestaties van een vliegtuig afhankelijk zijn van de drukhoogte waarop je vliegt, en niet van de echte hoogte.

GPS wordt nooit gebruikt om je hoogte te bepalen, tenzij al je hoogtemeters stuk zouden zijn misschien.