Waarom mag je gedurende een vlucht geen GPS-ontvanger gebruiken?

Ik las (rond het einde van een vlucht - oeps) dat het gedurende de gehele vlucht niet is toegestaan een GPS-ontvanger aan te hebben staan.

(Oeps... ik had een GPS-logger aanstaan, omdat het me leuk leek de vluchtroute achteraf te kunnen zien...)

Wat is de reden voor dit verbod? Een GPS-ontvanger is toch een passief apparaat, dat alleen maar de toch al aanwezige GPS-signalen ontvangt, en dat zelf geen straling produceert?
 

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is een overdreven veiligheidsmaatregel die door lang niet alle maatschappijen wordt gehandhaafd. Elke ontvanger zendt via de ontvangstantenne een heel klein beetje signaal van de lokale oscillator, maar die hoeveelheid is zo klein dat zelfs als je naast de ontvangstantennes van het vliegtuig zou zitten dat nog niet tot problemen kan leiden. Twee GPS-ontvangers naast elkaar brengen elkaar niet in de war.

De reden voor dit is omdat de GPS (en telfoons en laptops) een singaal uit zend wat een storing zou kunnen geven aan de kompassen in het vliegtuig wat er voor zou kunnen zorgen dat het kompas een hele andere richting aan gaat geven waardoor het vliegtuig die kant op gaat. Dit zou levensgevaarlijke situaties geven omdat die in drukke luchtruimen dan zou op een ander toestel zou kunnen invliegen of er gevaarlijk dichtbij komen. Ook kan het zo zijn dat je dan naar het noorden moet vliegen maar in plaats daarvan eerst oost, dan west en weer noord en ga zo maar door. Tot slot mag het wel als je h'm maar op vliegtuigstand zet zodat dat singaal niet word uitgezonden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100