Waarom mag je gedurende een vlucht geen GPS-ontvanger gebruiken?

Ik las (rond het einde van een vlucht - oeps) dat het gedurende de gehele vlucht niet is toegestaan een GPS-ontvanger aan te hebben staan.

(Oeps... ik had een GPS-logger aanstaan, omdat het me leuk leek de vluchtroute achteraf te kunnen zien...)

Wat is de reden voor dit verbod? Een GPS-ontvanger is toch een passief apparaat, dat alleen maar de toch al aanwezige GPS-signalen ontvangt, en dat zelf geen straling produceert?

9 jaar geleden
2K
bamibal
9 jaar geleden
Bij sommige maatschappijen schijnt het wel te mogen:
http://www.gerritspeek.nl/navigatie/gps-navigatie_vliegtuig-lijn.html

Het beste antwoord

Het is een overdreven veiligheidsmaatregel die door lang niet alle maatschappijen wordt gehandhaafd. Elke ontvanger zendt via de ontvangstantenne een heel klein beetje signaal van de lokale oscillator, maar die hoeveelheid is zo klein dat zelfs als je naast de ontvangstantennes van het vliegtuig zou zitten dat nog niet tot problemen kan leiden. Twee GPS-ontvangers naast elkaar brengen elkaar niet in de war.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De reden voor dit is omdat de GPS (en telfoons en laptops) een singaal uit zend wat een storing zou kunnen geven aan de kompassen in het vliegtuig wat er voor zou kunnen zorgen dat het kompas een hele andere richting aan gaat geven waardoor het vliegtuig die kant op gaat. Dit zou levensgevaarlijke situaties geven omdat die in drukke luchtruimen dan zou op een ander toestel zou kunnen invliegen of er gevaarlijk dichtbij komen. Ook kan het zo zijn dat je dan naar het noorden moet vliegen maar in plaats daarvan eerst oost, dan west en weer noord en ga zo maar door. Tot slot mag het wel als je h'm maar op vliegtuigstand zet zodat dat singaal niet word uitgezonden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Wat voor signaal zendt een GPS-ontvanger dan uit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het singaal weet ik niet precies maar het zend iets uit waardoor het gaat storen. Als je dan je vliegtuigstand aanzet zorgt het ervoor dat het er voor zorgt dat de kompassen niet op hol kunnen slaan. Ik heb dit een paar weken geleden op school gehoord van een docent die is oud piloot geweest bij KLM.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik heb het niet over een navigatiesysteem of een ander complex apparaat, maar over een uitermate eenvoudige GPS-logger. Het enige dat erop zit is een aan-uit-knop. Geen schermpje, geen andere knoppen, niets - alleen een doosje met een aan-uit-knop. En een USB-aansluiting om achteraf de log uit te kunnen lezen, natuurlijk. Oh ja, en een LED-je dat aangeeft of er GPS-ontvangst is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een overdreven veiligheidsmaatregel, elke elektronische schakeling zal een klein beetje storing geven maar juist vliegtuigapparatuur is uitstekend immuun voor dergelijk signaal. Elke ontvanger zendt, door de mengoscillator in de hf-trap ook een heel klein beetje signaal via de ontvangstantenne uit, op dit principe kan de politie ook een radardetector opsporen...