Hoe wordt een groot verkeersvliegtuig (boeing 737, 747 o.i.d) afgesloten, en hoe wordt het bedieningspaneel in de cockpit geactiveerd?

Bij een auto heb je een sleutel, je maakt de deur hiermee open en je steekt de sleutel onder het stuur en het dashbord wordt actief door contact met de accu. Maar hoe zit dit met een vliegtuig??

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij de roll out worden nog wel symbolisch the keys of the cockpit aan de nieuwe eigenaar uitgereikt. Het vliegtuig ken er niet mee worden afgesloten, maar je kan er ook niet zo mee wegvliegen. Je hebt codes nodig.

Een vliegtuig heeft of ground power (GPU) of een APU (Auxiliary power unit) een eigen kracht centrale. De APU mag enkel aan staan als er een GWK (Grondwerktuig Kundige) of Piloot aan boord is. Verder zal dus meestal er GPU aan staan. De deuren mag je enkel openen als je een cursus hebt gehad (per type! die heb ik) omdat bij foutief openen de slide eruit kan schieten (Die glijbaan) Op slot kunnen ze niet, maar als ze geparkeerd staan in het buitenland of langdurig kan het zijn dat men ze zegelt met een plakzegel op de deur. Voordat de crew en bemanning aan boord komt is er al veel gedaan, denk aan schoonmaak, catering, veiligheidcheck dus is er al stroom aan. Dit wordt gedaan door simpel een paar schakelaartjes om te zetten of door de GWK of zelfs door ons (Facilitaire dienst) als we eerder aan boord zijn. Het aanzetten van de klokken en meters is eigenlijk gewoon een schakelaar verder. De piloot zal na aankomst via zijn checklisten een opstart procedure volgen. Hij zal: Brandstof voorraad checken aan de hand onder andere van lengte vlucht, gewicht en weer Route checken en in zijn FMC (Flight management computer) zetten. En dan langzaam naar de vertrek procedures gaan. Als de vlucht gereed is om te starten heeft hij inmiddels de stroom over gezet van GPU naar APU. Zodra hij achteruit geduwt wordt krijgt hij toestemming om de motoren starten. Dit gebeurt niet met een sleutel maar door een soort compressor lucht door de motor te jagen en dan de brandstof te openen. Dat is per type motor heel anders wat betreft geluid. Ik werk op Schiphol en kan vaak aan de start horen welk type vliegtuig er start.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100