Als een vliegtuig naar precies de andere kant van de wereld vliegt, maakt het dan uit via welke kant ie gaat?

Een passagiersvliegtuig dus dat bijv van hier naar Nieuw Zeeland gaat, gaan ze dan via Azië of America? Globaal gezien.

11 jaar geleden
24.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik nou een leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn gevoel beantwoordt niemand de vraag zoals ik hem lees. Namelijk is het in principe gunstiger om met de draaiing van de aarde mee te vliegen of tegen de draaiing in te vliegen, of is dit om het even? Bedoelde je dat Rutge? Of was je echt meer geïnteresseerd in uitwijkmogelijkheden (welke niet vergelijkbaar zijn als je het vertrekpunt verlegt)?
Rutge
11 jaar geleden
Het ging me meer om invloeden van natuurwetten maar ook om het totaal, dus kosten straalstromen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vraag ik me ook altijd al af (:

Het beste antwoord

Om je vraag heel simpel te beantwoorden, ja dat maakt uit in verband met eerder genoemde uitwijk mogelijkheden, die zijn boven de stille oceaan nu eenmaal minder voor handen dan boven het oostelijk halfrond. Dus als er een rechtstreekse route zou bestaan naar Nieuw Zeeland zou deze eigenlijk altijd via Azie gaan. Echter deze route bestaat niet.

In de praktijk vlieg je altijd met 1 of meer tussenstops naar Nieuw Zeeland. En om dan nu al het geleuter over straalstromen maar even te ontkrachten: Een vliegtuig weet precies waar hij gaat landen of daar nou een straalstroom ligt of niet, die route wordt elke dag gevlogen en gaat praktisch altijd via dezelfde route. Alleen als je mazzel hebt en het rustig is in het luchtruim kun je een andere route/hoogte aanvragen. Een straalstroom is leuk als je em mee hebt, maar je mag hem niet meenemen in je brandstofberekening. Als je hem mee hebt is dat mooi, dat scheelt tijd en brandstof, als je em tegen hebt moet je zorgen dat je op een andere hoogte gaat vliegen en moet je waarschijnlijk je reserves aanbreken. Maar het is altijd van te voren bekend waar een vliegtuig gaat landen (ook wel makkelijk voor de passagiers)
Reden waarom 90% van de mensen via Azie naar Nieuw Zeeland vliegt zit vooral in de prijs, er is een hoop concurrentie op de route van Europa naar Azie dus daar zijn goedkope tickets beschikbaar. Het laatste stuk van Azie naar NZ is duurder, maar dat merk je niet als je je ticket in 1 keer koopt.
Je kunt ook best een ticket via Amerika of Canada kopen, via Vancouver en LA wordt ook een hoop op Australie/NZ gevlogen maar dit zal bijna altijd duurder zijn. Qua afstand is het bijna om het even. +/- 20.000km
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ze er wel graag gebruik van willen maken omdat je er natuurlijk wel geld mee kunt besparen. Maar vliegroutes zijn al bekend maanden voor de weersverwachting gemaakt wordt en dat vliegtuig gaat die route sowieso vliegen straalstroom of niet.

Andere antwoorden (5)

Een vliegtuig dat precies naar de andere kant van de aarde wil vliegen, en dat op de snelste en energiezuinigste manier wil doen, maakt zoveel mogelijk gebruik van de straalstromen. Daarom is de meest rechte route niet per definitie de snelste en efficiëntste. Met een paar bochtjes is 'ie wellicht sneller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met de wind mee
11 jaar geleden
De straalstromen worden veroorzaakt door de draaiing van de aarde. Het probleem is niet zo zwart wit. Wat ook uit maakt is dat het Amerikaanse luchtruim strenger bewaakt wordt, dan die van Azie. Het maakt dus heel wat uit welke kant je op vliegt. En precies naar de andere kant van de wereld vliegen komt vrij zelden voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om je vraag gelijk kort en krachtig te beantwoorden.
JA, dat maakt zeker wel wat uit.

Ik zal proberen op te schrijven van waar ik denk wat belangrijk is bij het opstellen van een vluchtschema/route.

Bepalend zijn, brandstof verbruik en hoeveel brandstof je reserve hebt/moet hebben om bijv te moeten uitwijken naar een andere luchthaven als de situatie er om vraagt, of dat het luchtruim opengesteld is, of dat er restricties zijn. Het weer is belangrijk, zeker onder en tussen de wolken. De windrichting en windkracht kunnen brandstofbepalend en tijdsbesparend zijn.
De route om op te stijgen inc. vanaf welke kant van de startbaan word bepaald door het weer, ook de aanvliegroute wordt er mede door bepaald.

Allerbelangrijkst is, dat er altijd gekozen wordt om een zo veilig mogelijke route te kiezen om passagiers, crew, lading en vliegtuig van A naar B te brengen. Daarbij kan het voorkomen dat het vliegtuig wat moet omvliegen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Routes luchtverkeer, dus extra dalen of klimmen bij een kruisende vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik ga er van uit dat vóór het vertrek van de vliegreis naar Nieuw Zeeland wordt bepaald of men via Azië of via Amerika zal vliegen. Rekening houden met het weer langs de lengte van beide routes lijkt mij onmogelijk bij het maken van die keus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk wordt vóór een vlucht een route gekozen.
Maar de vraagsteller stelt een vraag die lastig te beantwoorden is. Er wordt niet gesproken over meerdere vluchten, en een rechtstreekse verbinding tussen Nederland en Nieuw Zeeland is er niet. De vraag is ook de langste vlucht (non-stop?), en die had ik ook opgezocht. En die blijkt niet van/op Nederland te vliegen. Sterker nog, die is tussen Amerika en Azië, dus dan valt de optie via deze 2 continenten te vliegen al af. Want dit is begin en eindpunt. Maar stel, er zou een vliegtuig in dienst zijn die exact de aarde halfrond kan en daar zou kunnen landen, Dan moet het vliegtuig nog steeds kunnen uitwijken, en voldoende brandstof hebben om elders te landen. Die vliegtuig zal dus in feite verder moeten kunnen vliegen dan exact halfrond de Aarde.
De route plannen gebeurd allang voordat het vliegtuig opstijgt. Luchtstromingen zijn hierin cruciaal, maar ook de wind kan draaien. Of er kan ergens een vulkaanuitbarsting zijn, waardoor er een aswolk ontstaat waardoor je niet de geplande route kan vliegen. Ik noem even maar wat op. Zeg mij niet dat er geen rekening gehouden wordt met weer tijdens het vliegen. Ook op grote hoogten spelen weersinvloeden mee. Zowel in het vooruitzicht als ter plekke.
Denk ook aan de tijdzones, als hij er tegenin vliegt, dan krijg je een gigantische jetleg.