Als een vliegtuig naar precies de andere kant van de wereld vliegt, maakt het dan uit via welke kant ie gaat?

Een passagiersvliegtuig dus dat bijv van hier naar Nieuw Zeeland gaat, gaan ze dan via Azië of America? Globaal gezien.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Om je vraag heel simpel te beantwoorden, ja dat maakt uit in verband met eerder genoemde uitwijk mogelijkheden, die zijn boven de stille oceaan nu eenmaal minder voor handen dan boven het oostelijk halfrond. Dus als er een rechtstreekse route zou bestaan naar Nieuw Zeeland zou deze eigenlijk altijd via Azie gaan. Echter deze route bestaat niet. In de praktijk vlieg je altijd met 1 of meer tussenstops naar Nieuw Zeeland. En om dan nu al het geleuter over straalstromen maar even te ontkrachten: Een vliegtuig weet precies waar hij gaat landen of daar nou een straalstroom ligt of niet, die route wordt elke dag gevlogen en gaat praktisch altijd via dezelfde route. Alleen als je mazzel hebt en het rustig is in het luchtruim kun je een andere route/hoogte aanvragen. Een straalstroom is leuk als je em mee hebt, maar je mag hem niet meenemen in je brandstofberekening. Als je hem mee hebt is dat mooi, dat scheelt tijd en brandstof, als je em tegen hebt moet je zorgen dat je op een andere hoogte gaat vliegen en moet je waarschijnlijk je reserves aanbreken. Maar het is altijd van te voren bekend waar een vliegtuig gaat landen (ook wel makkelijk voor de passagiers) Reden waarom 90% van de mensen via Azie naar Nieuw Zeeland vliegt zit vooral in de prijs, er is een hoop concurrentie op de route van Europa naar Azie dus daar zijn goedkope tickets beschikbaar. Het laatste stuk van Azie naar NZ is duurder, maar dat merk je niet als je je ticket in 1 keer koopt. Je kunt ook best een ticket via Amerika of Canada kopen, via Vancouver en LA wordt ook een hoop op Australie/NZ gevlogen maar dit zal bijna altijd duurder zijn. Qua afstand is het bijna om het even. +/- 20.000km

Een vliegtuig dat precies naar de andere kant van de aarde wil vliegen, en dat op de snelste en energiezuinigste manier wil doen, maakt zoveel mogelijk gebruik van de straalstromen. Daarom is de meest rechte route niet per definitie de snelste en efficiëntste. Met een paar bochtjes is 'ie wellicht sneller.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Straalstroom

met de wind mee

De straalstromen worden veroorzaakt door de draaiing van de aarde. Het probleem is niet zo zwart wit. Wat ook uit maakt is dat het Amerikaanse luchtruim strenger bewaakt wordt, dan die van Azie. Het maakt dus heel wat uit welke kant je op vliegt. En precies naar de andere kant van de wereld vliegen komt vrij zelden voor.

Om je vraag gelijk kort en krachtig te beantwoorden. JA, dat maakt zeker wel wat uit. Ik zal proberen op te schrijven van waar ik denk wat belangrijk is bij het opstellen van een vluchtschema/route. Bepalend zijn, brandstof verbruik en hoeveel brandstof je reserve hebt/moet hebben om bijv te moeten uitwijken naar een andere luchthaven als de situatie er om vraagt, of dat het luchtruim opengesteld is, of dat er restricties zijn. Het weer is belangrijk, zeker onder en tussen de wolken. De windrichting en windkracht kunnen brandstofbepalend en tijdsbesparend zijn. De route om op te stijgen inc. vanaf welke kant van de startbaan word bepaald door het weer, ook de aanvliegroute wordt er mede door bepaald. Allerbelangrijkst is, dat er altijd gekozen wordt om een zo veilig mogelijke route te kiezen om passagiers, crew, lading en vliegtuig van A naar B te brengen. Daarbij kan het voorkomen dat het vliegtuig wat moet omvliegen. Toegevoegd na 2 minuten: Routes luchtverkeer, dus extra dalen of klimmen bij een kruisende vliegtuig.

Denk ook aan de tijdzones, als hij er tegenin vliegt, dan krijg je een gigantische jetleg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100