Waarom zijn de moderne turbinemotoren van commerciele vliegtuigen tegenwoordig afgevlakt aan de onderkant en niet (meer) geheel rondvormig?

check foto's van de nieuwste vliegtuigen van (Airbus?) Boeing en zie de wat rechtere onderkant van de turbinekast

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De tandwielkast (accessory gearbox) is in deze 737-motor verplaatst van de conventionele '6 uur' stand naar '4 uur'. Dit is gedaan zoals gezegd, om meer bodemvrijheid te creëren.

Dat is gedaan om de afstand tussen de motor en de grond zo groot mogelijk te maken.

Het is overigens iets wat alleen bij de 737 van Boeing voorkomt: all motoren van Airbus en van de andere Boeing modellen zijn wel rond. De 737 staat relatief laag op z'n wieltjes dus vandaar de afgeplatte motoren.

misschien dat bij een noodlanding op water de motoren niet gelijk een hap in het water nemen maar juist de mogelijkheid heeft te surfen/glijden op water

Dat is gedaan om te voorkomen dat er zwerfvuil in de motor naar binnen word gezogen. Andere vliegtuigen zoals de A318/A319 staan hoger op hun wielen waardoor dit niet nodig is.

Dat hoogte verschil maakt geen donder uit. Een motor zuigt zo een mens naar binnen als het te dicht bij staat.

Dat is alleen bij de 737 van Boeing te zien. De rest zijn allemaal rond. (ik ben namelijk vliegtuigfan, dus ik zie dat) en ik heb het nog even voor je opgezocht

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100