Waarom zijn de moderne turbinemotoren van commerciele vliegtuigen tegenwoordig afgevlakt aan de onderkant en niet (meer) geheel rondvormig?

check foto's van de nieuwste vliegtuigen van (Airbus?) Boeing en zie de wat rechtere onderkant van de turbinekast

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De tandwielkast (accessory gearbox) is in deze 737-motor verplaatst van de conventionele '6 uur' stand naar '4 uur'. Dit is gedaan zoals gezegd, om meer bodemvrijheid te creëren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is gedaan om de afstand tussen de motor en de grond zo groot mogelijk te maken.
escape
13 jaar geleden
Het is overigens iets wat alleen bij de 737 van Boeing voorkomt: all motoren van Airbus en van de andere Boeing modellen zijn wel rond.
De 737 staat relatief laag op z'n wieltjes dus vandaar de afgeplatte motoren.
13 jaar geleden
misschien dat bij een noodlanding op water de motoren niet gelijk een hap in het water nemen maar juist de mogelijkheid heeft te surfen/glijden op water
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is gedaan om te voorkomen dat er zwerfvuil in de motor naar binnen word gezogen.
Andere vliegtuigen zoals de A318/A319 staan hoger op hun wielen waardoor dit niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoogte verschil maakt geen donder uit.
Een motor zuigt zo een mens naar binnen als het te dicht bij staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is alleen bij de 737 van Boeing te zien.
De rest zijn allemaal rond.
(ik ben namelijk vliegtuigfan, dus ik zie dat)
en ik heb het nog even voor je opgezocht