Waarom vertrekken vliegtuigen naar dezelfde bestemming op hetzelfde tijdstip?

Als ik op m’n vliegtuigradar kijk, valt het me op dat vliegtuigen naar ongeveer dezelfde bestemmingen achter elkaar vertrekken. Bijvoorbeeld: vanaf 21:00 zie ik heel veel vliegtuigen naar Azië vertrekken vanaf Schiphol en vaak zijn dat ook verschillende maatschappijen. Daarbij voegen zich ook bijvoorbeeld vliegtuigen die vanaf Parijs komen met dezelfde bestemmingen. Een half uurtje later zie ik dan bijvoorbeeld meer vliegtuigen naar het Midden-Oosten gaan, ook allemaal tegelijk. Dit kan natuurlijk puur toeval zijn alleen ik zie het wel vaker en kan ook wel redenen verzinnen waarom ze dit eventueel coördineren. Weet iemand precies of dit echt zo uitgedacht wordt van te voren? Zo ja, wat zijn de exacte redenen hiervoor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat verschijnsel is correct opgemerkt. Je ziet het op meer plaatsen in de wereld. Een belangrijke oorzaak is dat passagiers die van West-Europa naar Azië reizen bij voorkeur hier in de avond vertrekken, zodat het aankomsttijdstip op de bestemming dan ook enigszins aanvaardbaar in de dag ligt. Stel je vertrekt hier om 21 uur. De vliegduur zal bijvoorbeeld 11 uur zijn, en dan kom je bijvoorbeeld om 08 uur Nederlandse tijd ginds aan – maar door het tijdsverschil als je tegen de zon in reist is het daarginds dan bijvoorbeeld al 16 uur. Een later vertrek vanuit West-Europa zou een aankomst in de avond betekenen, wat al gauw wat minder comfortabel wordt gevonden. Sommige reizigers hebben nog een flinke tijd nodig voor het natransport naar hun rustplaats voor de volgende nacht. Een vroeger vertrek zou best kunnen, maar het vliegtuig waar je hier in stapt doet die dag niet alleen jouw reis. Als je dan ook nog rekening wilt houden met passagiers die na aankomst in Azië nog met aansluitend vervoer verder reizen, dan kun je al niet veel meer schuiven. Afwijkende vluchtschema’s trekken met name minder zakenreizigers. Soms zijn die qua aantal in de minderheid, maar ze dragen wel meer bij aan het financiële resultaat, dus hun wil wordt al gauw leidend. Ik heb lang in de burgerluchtvaart gewerkt, en heb gezocht naar een (liefst Nederlandse) tekst die mijn antwoord onderbouwt, maar ik heb die niet gevonden. Dat dit verschijnsel echt bestaat, blijkt uit de omstandigheid dat in het drukke luchtruim boven de noordelijke Atlantische Oceaan om de twaalf uur wisselend een breed gebied gereserveerd wordt voor vluchten eerst in westelijke richting, en daarna in oostelijke richting. (Terzijde: de precieze ligging van de ongeveer evenwijdige routes moet hier bovendien per keer opnieuw bedacht worden om naar Amerika toe de ergste tegenwind te omzeilen en de andere kant op het gebied met de meeste rugwind het best te benutten.) Wil je tegen de stroom in vliegen, dan moet je buiten dat gereserveerde gebied blijven (dus langere vluchtduur en dus meer brandstof nodig), of eronder, beneden ca. 9 km hoogte (duidelijk meer brandstofverbruik). https://en.wikipedia.org/wiki/North_Atlantic_Tracks#Maximizing_traffic_capacity http://www.nycaviation.com/2013/07/going-oceanic-basic-lesson-in-north-atlantic-tracks/29527 De openingsuren van luchthavens spelen ook een rol, vooral de beperkingen omdat starts en landingen qua geluidshinder ’s nachts extra zwaar aangerekend worden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100