Hebben we alleen in Nederland mooie stapelwolken en hoe ontstaan die?

In het vliegtuig naar Spanje zag ik boven Nederland prachtig mooie stapelwolken en eenmaal buiten de NL grenzen waren ze verdwenen?
Toen we boven Frankrijk vlogen -heb ik me laten vertellen, ik herken het landschap niet vanaf die hoogte- waren er amper wolken en de wolken die er waren, waren zo glad als een biljartlaken, (zo herinner ik het me het, is ook al weer een paar jaar geleden)

Toegevoegd na 3 minuten:
Mij is verteld dat we indrukwekkende hoge stapelwolken alleen in NL hebben, maar hoe kan dat? het zag er echt huizenhoog uit, zo leek het, maar hoe hoog kunnen stapelwolken zijn in meters gemeten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat leuk ik ben ook deze week naar Spanje geweest :D

Het beste antwoord

Er zijn 5 soorten stapelwolken: cumulus, cumulonimbus, stratocumulus, altocumulus en cirrocumulus.
Ik gok erop dat je de witte 'bloemkoolwolken' of stapelwolken, met grijzige schaduwen tegen een blauwe lucht bedoelt, dat zijn cumuluswolken.
Cumulus ontstaat als er warme lucht opstijgt in de atmosfeer. Die warme lucht koelt daarbij af, waardoor de waterdamp condenseert in kleine waterdruppeltjes.
Om zo'n wolk te vormen, moet er dus sprake zijn van lucht die kan opwarmen, een atmosfeer waarin de wolken zich kunnen opbouwen, en voldoende vocht.
Je ziet 's ochtends vroeg dan ook zelden grote stapelwolken, want de thermiekbellen zijn nog te klein, de waterdamp condenseert wel maar verdampt te snel om een echt grote wolk te vormen - je ziet soms wel kleine plukjes, die heten cumulus fractus.
Later op de dag is het warmer, de thermiekbellen worden groter, en de wolken worden ook groter en blijven langer in stand. Zolang de lucht binnenin de wolk nog steeds opstijgt, zie je aan de bovenkant de toppen nog uitgroeien (het bloemkool- of stapeleffect).
Aan het eind van de dag neemt de zon in kracht af, is er minder thermiek, en vallen deze wolken weer uit elkaar.

Kortom: je moet lucht hebben die vocht bevat, warmte, en niet te veel wind op de grond (die verstrooit de warme lucht teveel). Dat is beslist niet voorbehouden aan Nederland.
Maar tijdens jouw vliegreis was het zo te horen in Frankrijk heel ander weer dan hier, dan zie je ook andere wolken.

Een cumuluswolk is een 'lage' wolk en kan tot 2 km hoogte reiken. Een uitzondering is de cumulonimbus, de bekende aambeeldwolk of onweerswolk, die ruim 15 km hoog kan worden.

Afbeelding 1: een cumuluswolk boven Duitsland, zie http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cumuluswolke_Gro%C3%9Fkemnat.jpg

Afbeelding 2: een cumulonimbus voor de Franse kust, zie: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cumulonimbus07.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik een mooi en uitgebreid antwoord en wordt mijn beste antwoord, bedankt:) en 10 punten voor jou

Andere antwoorden (1)

Direct antwoord hier op geven kan ik je niet. Ik kan je wel mijn mening geven.

Er wordt al enige tijd gespeculeerd over "wolken" die niet echt wolken zijn. Deze "wolken" worden in de lucht gespoten door de overheid. Waar dit nodig voor is, is mij niet helemaal duidelijk, er worden genoeg dingen geroept op het internet. Of dit waar is weet ik niet, maar het roept toch een aantal vraagtekens op.

Zoek anders bij google naar chemtrail & contrails.