Vliegtuigen hebben, als ze in de lucht zijn, niet veel last van wind. Het probleem doet zich alleen voor bij start en landingen, en dan nog gaat het voornamelijk om de windrichting ten opzichte van de richting van de baan.

Bij windkracht 6 kan er nog gemakkelijk geland worden, zolang dat tegen de wind in is. Met zijwind geeft dat wel problemen, daarom heeft Schiphol zo veel banen: om te zorgen dat in ons land, waar de wind van alle richtingen kan komen, het toch mogelijk te maken om bij forse wind te kunnen starten en landen.